Remont torów Mielec-Padew Narodowa z unijnym dofinansowaniem

inforail
30.07.2020 12:45

Remont odcinkakolejowego linii nr 25 Mielec-Padew Narodowa będzie dofinansowany ze środkówRegionalnego Programu Operacyjnego woj. podkarpackiego. Szacowany koszt tejinwestycji to ok. 160 mln zł.

O możliwości dofinansowania remontu tego odcinka z budżetuUE poinformowali w czwartek na konferencji prasowej w Mielcu m.in. marszałekwoj. podkarpackiego Władysław Ortyl, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe IreneuszMerchel oraz wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Marszałek Ortyl przypomniał, że obecnie trwają praceremontowe na linii nr 25 na odcinku od Dębicy do Mielca. „Te prace będąkontynuowane na odcinku od Mielca do Padwi Narodowej, a inwestycja ta zostaniedofinansowana z naszego Regionalnego Programu Operacyjnego” – dodał.

Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel podkreślił, że linia nr 25ma duże znaczenie nie tylko lokalne. Przypomniał, że przez kilkanaście lat niekursowały po tej linii pociągi pasażerskie.

Merchel dodał, że warty 76 mld zł Krajowy Program Kolejowyjest już zrealizowany w połowie. „To bardzo ważne, bo to jest już ponad 30 mldzł wydane, a w analogicznym okresie poprzedniej perspektywy finansowej UE byłozrealizowanych inwestycji o wartości ponad 7 mld zł, a cały program warty był35 mld zł” – mówił.

Merchel nie krył zadowolenia, że dzięki porozumieniu zsamorządem linia nr 25 zostanie kompleksowo zrealizowana. Remont odcinkaDębica-Mielec dobiega końca, ruch pociągów towarowych ma być przywrócony wewrześniu br., natomiast pociągi osobowe zaczną kursować na wiosnę przyszłegoroku. Wartość tych prac to niemal 300 mln zł. Podróż z Dębicy do Mielca potrwaok. 40 minut.

Prezes PKP PLK zaznaczył, że wkrótce podpisana zostanieumowa z samorządem województwa na dofinansowanie remontu odcinka Mielec-PadewNarodowa. Równolegle ma być ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy. Wiosnąprzyszłego roku mają ruszyć prace, które potrwają do 2022 r. Szacowany kosztinwestycji to ok. 160 mln zł.

Rewitalizacja linii nr 25 oznacza powrót nie tylkoregionalnych pociągów, ale również dalekobieżnych, które kursować będą m.in. doKatowic i Wrocławia. Weber zwrócił uwagę, że remont infrastrukturytransportowej to również rozwój obszarów inwestycyjnych. (PAP)