Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Remont pasa startowego na lotnisku Okęcie w Warszawie wymusił czasowe zamknięcie portu, natomiast samoloty skierowano na lotniska zastępcze. Wygenerowano w ten sposób znaczne potoki pasażerskie, których sprawne rozprowadzenie mogła zapewnić jedynie kolej. Niestety w rzeczywistości sprawa została zbagatelizowana przez wszystkie zainteresowane strony a pasażerowie musieli radzić sobie na własną rękę.
Jak już chyba wszyscy wiedzą największe lotnisko w Polsce –Warszawskie Okęcie stanęło przed koniecznością wyremontowania pasa startowego, a dokładniej miejsca krzyżowania się dwóch pasów. Z racji newralgicznego położenia tego miejsca remontu nie można było prowadzić inaczej, niż z całkowitym wyłączeniem ruchu. Wobec tego zaplanowano etapowe przeprowadzenie remontu w trzy wrześniowe weekendy –4-5, 11-12 oraz 18-19. Z tego powodu część linii lotniczych zawiesiła swoje loty, jednak zdecydowana większość pozostała w rozkładzie, choć z wyznaczeniem lotnisk zapasowych w Łodzi, Katowicach oraz Krakowie. Dwa ostatnie porty są ważnymi w kraju i zajmują drugie i trzecie miejsce pod względem rocznej liczby odpraw, jednak wybór małego portu w Łodzi, plasującego się na ósmej pozycji pod względem liczby odprawianych pasażerów, mógł budzić wiele kontrowersji. Ostatecznie z racji bliskości do Warszawy to właśnie do Łodzi skierowano największą liczbę lotów, głównie krótszego zasięgu, gdzie czas dojazdu do Stolicy miał być najniższy. Pozostałe porty w Krakowie oraz Katowicach wyznaczono do obsługi lotów dalekiego zasięgu, w tym międzykontynentalnych. Po przyjęciu scenariusza działań rozpoczęto prace przygotowawcze zarówno w portach jak i wśród linii lotniczych, które oficjalnie sprzedawały bilety do zmienionych lotnisk pozostawiając dalszą trasę pasażerów na własnej zaradczości. Niestety to w dużej mierze oznaczało rzucenie pasażerów na łaskę i niełaskę naszych spółek kolejowych, które tradycyjnie wykazały nikłe zainteresowanie tak dużymi potokami pasażerów. Dokładniejszy opis sytuacji w poszczególnych portach pod kątem dojazdu do/z Warszawy przedstawiamy poniżej.
Łódź
Jak już zostało wspomniane głównym lotniskiem zapasowym stał się port Łódź-Lublinek. Port ten z racji małej liczby odprawianych pasażerów w normalnym ruchu funkcjonuje dosyć sprawnie bez połączeń kolejowych, jednak tak diametralne zwiększenie liczby lotów wymagało już znacznej zmiany istniejącego układu połączeń. Niestety PKP IC uznało, iż regularne pociągi między Warszawą a Łodzią Fabryczną są wystarczające, jedynie w okresie nocnym wprowadzono dodatkowe połączenia na trasie Warszawa –Łódź Kaliska mające pozwolić na dowiezienie pasażerów na wczesne loty. Teoretycznie więc sprawa została „załatwiona”, jednak w rzeczywistości wątpliwym punktem tego planu stał się transport autobusami na dworzec Fabryczny, co wymagało „przebijania”się przez zatłoczone miasto, znacznie wydłużając czas dojazdu. W efekcie do czasu jazdy pociągu wynoszącego półtorej godziny należało doliczyć kolejną godzinę na przeprawę autobusową. Nieco lepiej sytuacja wyglądała w nocy, ponieważ stacja Łódź Kaliska leży bardziej na uboczy, natomiast zmniejszony ruch w nocy znacznie skracał czas dojazdu. Niestety kolej w tym przypadku wykazała się całkowitym brakiem inicjatywy, ponieważ przy tak dużej liczbie lotów należało wprowadzić regularne pociągi startujące z dworca Łódź Lublinek lub Łódź Kaliska, do których pasażerów dowoziłyby autobusy wahadłowe. Stacja kolejowa Łódź Lublinek, choć z bardzo wąskimi peronami, dzięki swojemu bocznemu położeniu mogła być atrakcyjną alternatywą dla Kaliskiej, ponieważ umożliwiłaby wprowadzenie autobusów wahadłowych omijających główny układ drogowy, który w tych dniach ze zrozumiałych przyczyn był przeciążony. Niestety z możliwości takiego rozwiązania czy to pociągami bezpośrednimi, czy też zmieniającymi czoło na dworcu Fabrycznym zrezygnowano, na niekorzyść sprawnego skomunikowania z Warszawą, a przecież takie rozwiązanie pozwoliłoby skrócić o 30 minut czas dojazdu, do około dwóch godzin.
Katowice
Na liście portów zapasowych znalazły się również Katowice-Pyrzowice, które już obecnie są najczęściej lotniskiem zapasowym dla Okęcia, zwłaszcza w czasie mgły. Niestety pomimo faktu odgrywania częstej roli lotniska zapasowego, nadal nie opracowano wydajnego systemu transportu tak dla samej aglomeracji, jak i dowozów do Warszawy. Realizacja projektowanej linii kolejowej z Pyrzowic do Katowic może nastąpić najwcześniej w 2013-14 roku, natomiast obecnie pasażerowie są skazani na połączenie autobusowe. Autobus jedzie do Katowic godzinę, skąd są już pociągi do Warszawy pokonujące trasę w 2 godziny i 40 minut. W efekcie czas dojazdu z Pyrzowic do Warszawy, z doliczeniem czasu na przesiadkę to około 4 godziny, a przecież nie tego oczekuje pasażer po kilku-kilkunastu godzinach lotu transkontynentalnego! Co gorsza proste rozwiązanie było, jest i zapewne jeszcze wiele lat będzie w zasięgu ręki. Bowiem od stacji Zawiercie aż do samego lotniska istnieje linia kolejowa, wykorzystywana do transportu paliwa lotniczego. Dodatkowo dalsza część tej trasy przebiega w odległości około 230 metrów od portu i w zasadzie wystarczyłby drobny remont (odchwaszczenie i uzupełnienie ubytków) około 2 km torów oraz budowa prowizorycznego drewnianego peronu, by móc zaoferować atrakcyjne połączenia do Warszawy. Pociąg z Warszawy do Zawiercia dociera w około 1 godzinę i 50 minut, pozostałą część trasy można pokonać w około 30-40 minut. W efekcie można by zaoferować czas jazdy od portu w Pyrzowicach aż do Warszawy w granicach 2 i pół godziny, czyli mniej więcej tyle ile zajmuje kompleksowy dojazd ze znacznie bliższej Łodzi. Oczywiście ponieważ odcinek Zawiercie –Pyrzowice jest niezelektryfikowany, więc konieczna byłaby zmiana lokomotywy na spalinową w Zawierciu, a dokładniej na dwie spalinowe na obu końcach, ponieważ w Pyrzowicach byłby brak możliwości oblotu składu. Jednak zmiana lokomotywy w Zawierciu umożliwiłaby dopinanie przykładowo czterech wagonów (mniej więcej pojemność jednego samolotu) do regularnych pociągów z Warszawy do Katowic. Te drobne ograniczenia można by zaakceptować zważywszy na fakt, iż mówimy o tymczasowym rozwiązaniu. Jednak czy aby ktokolwiek zastanawiał się nad wprowadzeniem takich rozwiązań?
Kraków
Na zakończenie pozostał port Kraków Balice, który jako jedyne lotnisko z wyznaczonych posiada regularne połączenia kolejowe. Dzięki temu możemy mówić o najlepszej wśród zapasowych możliwości kontynuowania podróży koleją. Czas jazdy Balice Express to 17 minut, czas jazdy pociągów z Krakowa Głównego do Warszawy to 2 godziny i 40 minut, co daje teoretyczny czas dojazdu 3 godziny, jednak ten należy nieco wydłużyć o czas związany z przesiadką. W związku z tym realny czas podróży to 3 i pół godziny. Niestety i tutaj występuje problem z brakiem wspólnej oferty biletowej między PR a PKP IC, choć zważywszy na problemy na jakie napotykają pasażerowie innych portów jest to drobny mankament. Oczywiście również tutaj nikt nie pomyślał o wprowadzeniu bezpośrednich wagonów Warszawa –Balice, choć realizacja tego rozwiązania mogłaby być znacznie utrudniona lub nawet niemożliwa z racji ograniczeń jakie stwarza obecna linia, a dokładniej bocznica dostosowana do przewozów pasażerskich.
Reasumując polskie spółki kolejowe, w tym głównie PKP IC oraz częściowo PLK zbagatelizowały problem transportu tak dużej liczby pasażerów, jaką wygenerowała zmiana lotnisk docelowych. W efekcie tego pasażerowie samolotów zostali wystawieni przez przewoźników lotniczych na własne szukanie dalszego kontynuowania podróży, natomiast przez przewoźników kolejowych niemal zignorowani. Wiele do życzenia pozostawiał również autobusowy transfer na lotniska, a przecież można było opracować lepszy scenariusz awaryjny… .