Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rekordowy rok PKP Intercity

inforail
08.02.2018 12:12

Rok 2017 byłrekordowy dla PKP Intercity pod wieloma względami. 42,8 mln pasażerów, zysknetto na poziomie 270 mln zł, największy w historii spółki program inwestycyjny”PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Wyniki PKP Intercity od lat nienastrajały tak optymistycznie – podał przewoźnik.

W 2017 roku z usług PKP Intercity skorzystało 42,8 mlnklientów, czyli o 4,3 mln więcej niż rok wcześniej. Oznacza to 11-procentowywzrost liczby podróżnych w porównaniu do 2016 roku i osiągnięcie lepszychrezultatów niż przewidywano w prognozach, które zakładały 39,2 mln pasażerów.Kolejnym dowodem, że PKP Intercity przyśpiesza są wyniki pracy przewozowejczyli liczba przewiezionych osób. Osiągnęła ona poziom ok. 10, 4 mlnpaseżerokilometrów (paskm), w porównaniu z 9, 5 mln paskm w ubiegłym roku.

Kolejny rok na plusie

Spółka, która od 2008 r. do 2015 r. generowała regularnestraty, już drugi rok z rzędu osiągnęła dodatni wynik finansowy, któryukształtował się na poziomie 270 mln zł. Dodatkowo Fitch Rating podniósłdługoterminowy rating dla spółki w walucie krajowej i obcej do BBB+.Podniesiony został także długoterminowy rating krajowy z A+ do AA, aperspektywa ratingów jest stabilna.

Jesteśmy bardzozadowoleni z wyników w 2017 r. Coraz więcej osób wybiera podróż koleją zamiastsamochodem czy samolotem. W 2017 r. przewieźliśmy 42,8 mln osób, podczas gdy w2016 r. — 38,5 mln, a zatem o 11 proc. więcej. Szczególnie cieszymy się, że coroku wzrasta liczba podróżnych wybierających się na wakacje naszymi pociągami.Od czerwca do końca sierpnia z naszych usług skorzystało o ponad 1,3 mlnpasażerów więcej niż w sezonie letnim 2016 r. – mówiMarek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Udogodnienia wsprzedaży

W ostatnich miesiącach, PKP Intercity wprowadziło szeregrozwiązań umożliwiających lepsze i szybsze planowanie podróży. Za pośrednictwemstrony intercity.pl pasażerowie mogą kupić bilety na połączenia z przesiadką.Została też skrócona nocna przerwa technologiczna w internetowym systemiesprzedaży. Dodatkowo, od września w całej Polsce można kupować bilety naprzejazdy pociągami trzech przewoźników: PKP Intercity, POLREGIO i PKP SKM w Trójmieście– na jednym blankiecie w ramach Wspólnego Biletu. W niedalekiej przyszłościplanowane jest dołączenie do Pakietu Podróżnika innych operatorów kolejowychdziałających w Polsce.

Kolej wybierająmłodsi i starsi

W 2017 r. wzrost liczby pasażerów odnotowano wśród wszystkichgrup klientów. W porównaniu do poprzedniego roku, z usług PKP Intercityskorzystało o 30% więcej rodzin, 17% więcej seniorów i 7% więcej studentów.Najpopularniejszymi połączeniami były przejazdy z Krakowa, Trójmiasta,Poznania, Białegostoku i Katowic do Warszawy. Największe wzrosty liczbypasażerów odnotowano na trasach: Kraków-Przemyśl (93%), Kraków-Rzeszów (61%),Białystok-Warszawa (43%), Olsztyn-Warszawa (32%). W ramach współpracy zKolejami Ukraińskimi i Kolejami Czeskimi, PKP Intercity przygotowało wspólnąofertę poszerzając siatkę połączeń z Krakowa do Pragi (specjalnym sezonowym pociągiemIC „Cracovia”) oraz do Kowla i Kijowa. Jednocześnie trasę pociągu z Chełma doKowla wydłużono do Zdołbunowa. Rośnierównież liczba biletów elektronicznych zakupionych przez internet. W 2017 r.udział sprzedaży biletów zakupionych zdalnie wyniósł 41%, w porównaniu z 37% w 2016 r. PKP Intercity odnotowujecoraz większe zainteresowanie zakupem biletów za pośrednictwem stronyintercity.pl oraz za pomocą aplikacji mobilnej.

Z myślą o pasażerachniepełnosprawnych

W 2017 r. spółka PKP Intercity przewiozła 726,7 tys.pasażerów z niepełnosprawnościami. Wprowadzono precyzyjne proceduryorganizowania przejazdów osób niepełnosprawnych.

Za pośrednictwem dedykowanej wyszukiwarki połączeń, możnaznaleźć składy dostosowane do potrzeb podróżnych z niepełnosprawnościami orazzapoznać się z zakładką z niezbędnymi informacjami dla tej grupy klientów.Spółka nawiązała również współpracę z Fundacją Integracja.

W ramach wspólnego projektu zostały zorganizowane szkoleniadla konduktorów i kierowników pociągów w udzielaniu pomocy pasażerom. Programma celu rozwinięcie umiejętności wsparcia osób niewidomych, o ograniczonejsprawności ruchowej i poruszających się na wózkach inwalidzkich. Projektrozpoczął się w czerwcu w roku ubiegłym i będzie kontynuowany w 2018 r.

Nowa strategiataborowa

PKP Intercity zaktualizowała strategię taborową na lata 2016– 2020 z perspektywą do 2023 r. Modernizując i kupując nowe pociągi,zainwestuje 7 mld zł w komfort pasażerów. To największy program inwestycyjny whistorii spółki. W ramach partnerstwa innowacyjnego i współpracy z NarodowymCentrum Badań i Rozwoju, opracowujemy nowatorskie projekty taborowe. Programobejmuje modernizację i zakup wagonów, lokomotyw oraz elektrycznych zespołówtrakcyjnych.

W sumie w ramachzaktualizowanej strategii nasza spółka zmodernizuje ponad 700 wagonów i kupi185 nowych. Znajdą się wśród nich pojazdy przedziałowe i bezprzedziałowe, 1. i2. klasy, gastronomiczne, przystosowane do przewozu rowerów, wielofunkcyjnewagony COMBI oraz wagony ze „Strefą Małego Podróżnika”. Nowe pojazdy będąprzystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Planowana jest równieżmodernizacja 16 stacji postojowych. Zwiększy się liczba połączeń nie tylkokrajowych, ale również międzynarodowych – mówi Marek Chraniuk, prezes PKPIntercity.