Rekordowy marzec dla PKM

inforail
05.04.2018 09:06

Aż 324,4 tys. osóbprzewiozła trójmiejska SKM w marcu 2018 r. na liniach kolejowych obsługiwanychw ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

To o ponad 50 tysięcy – czyli 20 procent – więcej niż wgrudniu 2017 r. (271,1 tys.), kiedy poprzednio Urząd Marszałkowski WojewództwaPomorskiego podliczał statystyki z linii PKM. Tak duży wzrost to efektdopasowanych do potrzeb pasażerów zmian w rozkładzie jazdy wprowadzonychwłaśnie w marcu br. oraz otwarcia w grudniu 2017 r. dwóch dodatkowychprzystanków PKM w Gdyni. Dzięki temu udało się osiągnąć najlepszy w 2,5-letniejhistorii PKM miesięczny wynik frekwencyjny – ponad 324 tysięcy przewiezionychpasażerów.

– Co ciekawe, tym razem największe wzrosty odnotowaliśmy naaglomeracyjnym odcinku PKM, a nie na regionalnych trasach, jak to miało miejscew poprzednich podsumowaniach prowadzonych przez nas co kwartał – komentujenajnowsze statystyki Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. –Duża w tym zasługa zmian w rozkładzie jazdy wprowadzonych przez nas właśnie wmarcu, dzięki którym na terenie Trójmiasta pociągi na linii PKM zaczęły jeździćw równym takcie, a ich godziny odjazdów i przyjazdów zostały lepiej dopasowanedo godzin pracy i nauki w Gdańsku i Gdyni. Dziś już wyraźnie widać, że nowy,marcowy rozkład jazdy na linii PKM spotkał się z pozytywnym odbiorem większejgrupy mieszkańców niż jego poprzednia grudniowa wersja. Oczywiście mamyświadomość, że wprowadzone przez nas zmiany mogą niektórym osobom nieodpowiadać, bo nie da się ułożyć rozkładu jazdy pasującego wszystkim. Jednaknajnowsze statystyki jednoznacznie pokazują, że cały czas wzrasta liczba osób,dla których oferta przewozowa na linii PKM jest atrakcyjna – dodaje.

Dla porównania w grudniu 2017 r., kiedy weszła w życiepoprzednia wersja rozkładu jazdy, pociągi SKM na trasie PKM z Gdańska Wrzeszczado Gdyni przewiozły 152,4 tys. osób, a po marcowej korekcie rozkładu jazdyliczba ta wzrosła aż o 25 proc. osiągając poziom 190 tys. pasażerów. Naregionalnych odcinkach PKM wzrost liczby pasażerów w tym samym okresiekształtował się następująco:

Kościerzyna – Gdańsk/Gdynia – 52,7 tys. w XII 2017 i 60,4tys. w III 2018 (wzrost o 15 proc.)

Kartuzy – Gdańsk – 66 tys. w XII 2017 i 74 tys. w III 2018(wzrost o 12 proc.)

Kilkunastoprocentowe wzrosty na regionalnym odcinku PKM wstosunku do poprzedniego kwartału obserwujemy regularnie od grudnia 2016 r.,kiedy wprowadziliśmy rewolucyjną dla pasażerów zmianę polegającą na skierowaniuwiększości pociągów z Kościerzyny do Gdyni nową trasą przez Gdańsk Wrzeszcz –dodaje Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego odpowiedzialnyza transport. – Od tamtej pory też większość pociągów kartuskich jest dobrzeskomunikowana z pociągami aglomeracyjnymi w Gdańsku Rębiechowie i z przesiadekpomiędzy nimi również korzysta coraz więcej osób. W połączeniu z nowymi,oddanymi do użytku w grudniu 2017 r. przystankami w Gdyni oraz wprowadzonym odmarca 2018 r. równym taktem pociągów na odcinku aglomeracyjnym zaowocowało toobecnie tak dużym wzrostem liczby pasażerów PKM w samym Trójmieście. Dotychczasbyły to wzrosty rzędu kilku, kilkunastu procent co kwartał. Nigdy wcześniej niezdarzyło się, aby był to wzrost aż o jedną czwartą w skali zaledwie trzechmiesięcy – stwierdza.

Interesująco wygląda porównanie procentowego udziałuposzczególnych przystanków na aglomeracyjnym odcinku PKM – wyraźnym lideremjest tutaj Gdańsk Wrzeszcz, który już dawno stał się głównym węzłemprzesiadkowym całego Trójmiasta. Aż 23 proc. pasażerów wsiadających iwysiadających z pociągów SKM relacji Gdańsk Wrzeszcz – Port Lotniczy – Gdynia Główna,korzysta właśnie ze stacji PKP Gdańsk Wrzeszcz. Na drugim miejscu jest GdańskPort Lotniczy (13 proc.), a na trzecim Gdynia Główna (11 proc.).

Ciekawie wygląda też zestawienie pasażerów wsiadających iwysiadających na poszczególnych przystankach pomiędzy Gdańskiem Wrzeszczem iGdynią Główną. PKM przygotowała takie porównanie dla obu aglomeracyjnychkierunków (Wrzeszcz – Gdynia i Gdynia – Wrzeszcz), na przykładzie dwóchmarcowych pociągów SKM jadących w godzinach porannego szczytu. Wynika z niego,że najwięcej pasażerów wsiada do tych pociągów na przystankach zlokalizowanychprzy dużych gdańskich osiedlach: Jasień, Kiełpinek oraz Osowa i dla większościz nich celem podróży są dwa końcowe przystanki w każdej z relacji: GdańskStrzyża i Gdańsk Wrzeszcz oraz Gdynia Stadion i Gdynia Główna.