Rekompensaty dla przewoźników w związku z remontami na kolei
PKP Polskie LinieKolejowe przygotowały plan rekompensat dla przewoźników kolejowych, którzy zpowodu remontów będą musieli skorzystać z wydłużonych tras – poinformował wpiątek minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
„Przebudowa szlaków kolejowych niesie ze sobą bardzokonkretne utrudnienia dla przewoźników zarówno pasażerskich, jak i towarowych.PKP Polskie Linie Kolejowe wychodzą naprzeciw oczekiwaniom przewoźników.Pragniemy, poprzez dostosowanie taryf (…) odliczać kwoty za dodatkowekilometry dojazdów, gdyż modernizacje powodują często konieczność wydłużeniaprzejazdów pociągów pasażerskich i towarowych” – powiedział Adamczykdziennikarzom.
Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel poinformował, że zarządspółki nowe zasady naliczania opłat za przejazdy pociągów realizowane drogamiokrężnymi, w związku z prowadzonymi robotami torowymi, które zaczną obowiązywaćod nowego rozkładu jazdy, czyli od 10 grudnia tego roku.
Nowe zasady będą dotyczyły wszystkich przewoźników, którzywykonują przewóz drogą okrężną, dłuższą o co najmniej 40 km od trasy modelowej,czyli takiej, która byłaby przydzielona, gdyby nie remonty.
Korekta opłaty, z uwzględnieniem nowych zasad, dotyczyćbędzie różnicy kwot pomiędzy opłatą podstawową, określoną dla zrealizowanejtrasy pociągu drogą okrężną, a opłatą podstawową, określoną dla trasymodelowej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Merchel powiedział, że przykładowo pociąg pasażerski relacjiKołobrzeg – Kraków będzie jechał trasą okrężną długości 945,8 km, podczas gdytrasa modelowa ma 862,1 km. Trasa objazdowa będzie więc dłuższa o ponad 80 km.O ile opłata podstawowa dla trasy okrężnej to 9574 zł, to dzięki rekompensatomzwrot dla przewoźnika wyniesie 1656 zł.
Prezes PKP PLK szacuje, że z powodu rekompensat za objazdy,opłaty za korzystanie z infrastruktury kolejowej będą o około 20 mln zł niższe;roczne przychody zarządcy infrastruktury z tytułu tych opłat to około 2 mld zł.
„