Reaktywacja linii kolejowej na trasie Śrem – Czempiń jest możliwa
– Reaktywacja liniikolejowej na trasie Śrem – Czempiń jest możliwa, a uruchomienie na nich połączeńjest bardzo wskazane – mówił Wicemarszałek Wojciech Jankowiak podczaskonferencji prasowej, po spotkaniu zainteresowanych stron.
Zopracowania technicznego wynika, że szacowane koszty tego przedsięwzięciawynoszą 160-200 mln zł, a liczba pasażerów, którzy korzystać będą z tegopołączenia w przyszłości to nawet 6 – 7 tysięcy na dobę. Oprócz mieszkańcówCzempinia i Śremu są to także mieszkańcy gmin położonych w pobliżu trasy, czyliBrodnicy, Książa, Dolska, Gostynia i Krzywinia – powiedział Wojciech Jankowiak.Reaktywacja połączenia znalazła się także w rządowym programie „Kolejplus”, co oznacza, że prace związane z przywróceniem ruchu pasażerskiegona tej linii mają szansę na otrzymanie w nadchodzącej perspektywie finansowejwsparcia z budżetu państwa.
Obecnyna spotkaniu Starosta Poznański Jan Grabkowski, Wiceprezes StowarzyszeniaMetropolia Poznań podkreślił, że zadaniem samorządów jest organizacja dobrej,sprawnej komunikacji dla mieszkańców, dlatego włączamy się w finansowaniepołączeń, m.in. aglomeracji śremskiej z resztą metropolii. – Myślimyperspektywicznie, bo bez tego rozwój rynku pracy będzie niemożliwy – dodałAndrzej Lewandowski, Burmistrz Śremu.
Przypomnijmy,że w styczniu zakończyły się prace nad zleconym przez samorząd województwadokumentem mającym pokazać analizę kosztów i korzyści w celu przywróceniaparametrów eksploatacyjnych i wznowienia ruchu kolejowego na linii Śrem -Czempiń. Wszystkie prace przygotowawcze mają się zakończyć w 2021 roku.Połączenie funkcjonować miałoby w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.
LiniaŚrem – Czempiń o długości ponad 20 km wybudowana została w 1885 roku. W 1995roku zawieszono na niej przewozy pasażerskie, a 19 grudnia 2002 roku PKP PLK SAprzekazał ją do zasobów PKP SA w celu fizycznej likwidacji. Od latdziewięćdziesiątych całkowitej zmianie uległa sytuacja gospodarcza Polski, arozwijająca się gwałtownie w ostatnich latach aglomeracja poznańska generujezapotrzebowanie na usługi kolejowego transportu publicznego. Znakomitym przykładempowrotu pasażerów do kolei okazała się kilka lat temu rewitalizacja linii 356 zPoznania do Wągrowca. Popularność tego połączenia jest tak duża, że podróżni natej linii sugerują zwiększenie liczby połączeń i wydłużenie składów pociągów.
PoznańskaKolej Metropolitalna (PKM) to wspólne przedsięwzięcie Marszałka WojewództwaWielkopolskiego, Stowarzyszenia Metropolia Poznań, Miasta Poznań, PowiatuPoznańskiego oraz 40 gmin i 10 powiatów oparte na zasadzie solidaryzmu. PKM tojedno z największych tego typu przedsięwzięć w Polsce. To system regularnychkolejowych połączeń regionalnych o częstotliwości kursowania pociągów wgodzinach szczytu co ok. 30 minut. PKM obejmuje swoim zasięgiem obszar wpromieniu ok. 50 km od Poznania. 10 czerwca 2018 roku pierwsze połączenia wsystemie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej zostały uruchomione na liniach doGrodziska Wielkopolskiego, Jarocina, Nowego Tomyśla i Wągrowca, natomiast wewrześniu pociągi z logo PKM dojechały do Swarzędza.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wtym roku, na czerwiec planowane jest włączenie do systemu PKM połączeńkolejowych na linii Poznań – Gniezno, natomiast w drugiej połowie roku planujesię przedłużenie linii, która obecnie kończy się w Swarzędzu, do Kostrzyna. Napozostałych liniach poznańskiego węzła kolejowego, połączenia PKM będąuruchamiane sukcesywnie wraz z końcem remontów tych linii, do 2021 roku.
FunkcjonowaniePKM ma służyć zmniejszeniu ruchu samochodowego w stolicy metropolii poprzezzachęcanie mieszkańców do korzystania ze zbiorowego transportu publicznego.Opopularności pasażerskiego transportu kolejowego funkcjonującego w ramach PKMmogą świadczyć rekordowe wyniki zanotowana w ubiegłym roku przez KolejeWielkopolskie Sp. z o.o., przewoźnika obsługującego połączenia w ramach PKM. W2018 roku Koleje Wielkopolskie przewiozły ponad 2 mln pasażerów więcej niż wroku 2017.
„