Razem na tropie Elfa
Dziś (08.02.2023) przed Urzędem Marszałkowskim w Olsztynie odbyła się konferencja prasowa partii Razem dotycząca sytuacji w lokalnym transporcie kolejowym na terenie Warmii i Mazur.
Na początku konferencji prasowej Małgorzata Matuszewska-Boruc z Zarządu Okręgu olsztyńskiego Razem przypomniała, że wczorajsza obniżka cen biletów nie odbyłaby się bez presji ekspertów oraz posłanek i posłów Razem i Lewicy.
Zerowy VAT
Bartosz Grucela z Zarządu Krajowego Razem przypomniał, że obniżka dotyczy tylko połączeń na pociągi PKP Intercity. - W Sejmie leży ustawa Razem dotycząca obniżki VAT na wszystkie bilety kolejowe do 0%. Ustawa wzorowana na fińskich rozwiązaniach. Gdyby została przyjęta mielibysmy i tańsze bilety na połączenia krajowe, ale i regionalne - w tym w naszym województwie.
Następnie omówił sytuację w naszym województwie i kuriozalne podejście władz województwa do transportu zbiorowego. Grucela przypomniał “sukcesy” województwa w zeszłym roku:
- wycofanie się z programu Kolej + i tym samym kolejne lata bez pociągów do Biskupca, Mrągowa, Mikołajek
- otwarcie nowych przystanków w Olsztynie na linii do Elbląga gdzie zatrzymuje się 6 par pociągów dziennie.
Co z Elfem?
“Jako mieszkańcy województwa mamy już serdecznie dość tej niegospodarnej polityki transportowej. Nie ma pieniędzy na transport kolejowy, co jest ustawowym obowiązkiem marszałka, a lekką ręką wyrzuca się pieniądze w ekskluzywny transport lotniczy i lotnisko w Szymanach. Chcemy dociec kto odpowiada za ten bałagan na kolei. Zaczynamy od sprawy pociągu EN62-001 Elf”. - mówili przedstawiciele Razem.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W piśmie do Pana Marszałka okręg olsztyński Partii Razem pyta o to ile pasażerów przewiózł i ile km przejechał ten pociąg. Dlaczego został w 2012 roku podpisany taki przetarg na tylko 1 pociąg (jedyny taki w całej Polsce) i dlaczego nie zostały w budżecie zarezerwowane środki na przeglądy techniczne w poprzednich latach?
Następnie głos zabrał Mateusz Rostkowski z Zarządu Okręgu Razem Olsztyn i przypomniał o innych niegospodarnych decyzjach Samorządu Województwa, a mianowicie o linii kolejowej 35 i odmowie remontu 20 km odcinka torów po stronie województwa warmińsko-mazurskiego.
“Od czerwca 2023 roku na linii Ostrołęka-Chorzele będzie kursować 8 par pociągów. Aż się prosi by te pociągi dojeżdżały do Szczytna, a nawet do Olsztyna. Niestety Marszałek skąpi pieniędzy, a przecież po drodze jest wielka fabryka w Wielbarku. Wielu pracowników tego zakładu mogłoby korzystać z tego połączenia” - powiedział.
Mateusz Rostkowski zapowiedział przyszłe interwencje w sprawie pociągu Elf EN62-001 a także w sprawie linii kolejowej 65 przez posłankę na Sejm RP, Paulinę Matysiak, Przewodniczącą Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym.
“Chcemy realnego rozwoju kolei w regionie, nie pozorowanego” - powiedziała Matuszewska-Bourc na zakończenie konferencji. - “Marszałek Kuchciński swoją nie racjonalną polityką doprowadza do zwijania lokalnego transportu. Apelujemy do Marszałka Brzezina o zmianę tej polityki”.