RailJet na Czech Raildays

inforail
30.06.2014 14:12

Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail gwiazdą tegorocznych targów Czech Raildays była jednostka Railjet Siemensa. Pierwsze dwa takie składy, dostarczone dla Kolei Czeskich, już jeżdżą po torach naszych południowych sąsiadów i wożą pasażerów. Zanim wyjadą jako klasyczne RailJety, z właściwą im taryfą i na konkretną trasę, można je spotkać przy obsłudze pociągów kategorii express, zwłaszcza na trasie Praga – Brno. Pokazana na targach w Ostravie jednostka jest trzecią w kolejności dostarczoną przez Siemensa Ceskim drahom. Te siedmiowagonowe pociągi prowadzone są lokomotywą Taurus. Pozostałe siedem jednostek zostanie dostarczonych przewoźnikowi stopniowo do końca tego roku, a w grudnia 2014 r. we współpracy z ÖBB, rozpoczną kursowanie w regularnym cyklu dwugodzinnym na trasie Praga – Brno – Wiedeń – Graz.

Czeski RailjetCzeski Railjet - informacja pasażerskaCzeski Railjet - klasa biznesCzeski Railjet - klasa pierwsza

’Pasażerom Railjet zapewni nowoczesne i komfortowe podróżowanie. Do powstania tych pociągów przyczynił się m.in. znający potrzeby czeskiego rynku zespół rozwoju firmy Siemens, który działa w Pradze i Ostrawie’ – mówi Roman Kokšal, dyrektor działu transportu firmy Siemens. Komfortowe zestawy Railjet oferują swoim pasażerom przyjemną atmosferę, wysoki komfort i możliwość szybkiego przemieszczania się. Na tych, którzy liczą na maksymalny komfort czeka klasa biznes. Do dyspozycji pasażerów jest też klasa pierwsza i ekonomiczna. Pociągi, w każdej z tych części są przystosowane do obsługi osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Duży nacisk został położony na wygodę rodzin podróżujących z dziećmi.
Zestawy Railjet CD (Siemens Viaggio Comfort) oferują dla pasażerów takie udogodnienia jak:
– Rozkładane, regulowane, skórzane siedzenia z odpowiednią przestrzenią wokół w klasie biznes;
– Miejsca w pierwszej klasie ze skórzanymi, rozkładanymi fotelami i podnoszonymi lub składanymi stolikami;
– Gniazdka elektryczne 230 V do zasilania małych urządzeń elektronicznych, takich jak laptopy, telefony komórkowe, tablety;
– Nowoczesne zaplecze gastronomiczne;
– Przestrzeń dla osób na wózkach inwalidzkich, w tym przystosowane toalety do ich obsługi, a także platformy wjazdowe do wagonów;
– Miejsce dla pasażerów z dziećmi, w tym zamkniętą przestrzeń dla osób z wózkiem dla dzieci;
– Schowek na rowery;
– Przechowalnię bagażu widzianą z siedzenia;
– Nowoczesny sprzęt audio-wizualny oraz system informacji z wyświetlaczem LCD;
– Klimatyzowane wnętrze;
– Szerokie przejścia, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Czeski Railjet - toaletaCzeski Railjet - część gastronomicznaCzeski Railjet - klasa pierwsza Czeski Railjet - informacja pasażerska

Siedmioczłonowy Railjet CD posiada łącznie 442 miejsc, z czego 6 w klasie biznes i 42 w pierwszej klasie. Składy mogą kursować z prędkością do 230 km/h. Ich długość bez lokomotywy wynosi 185 m, a waga 350 ton. Pojazdy Railjet dziś obsługują połączenia międzynarodowe na terenie Węgier, Austrii, Szwajcarii i Niemiec. W tym roku do tego grona dołączyły Czechy. Niestety nie ma szans, aby pociągi te wjechały do Polski. Żaden z naszych przewoźników nie planuje zakupu takich jednostek, zaś Czechom nie opłaca się skierować swoich pociągów na trasę do Warszawy z uwagi na mało atrakcyjne czasy przejazdu, zwłaszcza na odcinku Bohumin –Katowice.