RailJet na Czech Raildays
Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail gwiazdą tegorocznych targów Czech Raildays była jednostka Railjet Siemensa. Pierwsze dwa takie składy, dostarczone dla Kolei Czeskich, już jeżdżą po torach naszych południowych sąsiadów i wożą pasażerów. Zanim wyjadą jako klasyczne RailJety, z właściwą im taryfą i na konkretną trasę, można je spotkać przy obsłudze pociągów kategorii express, zwłaszcza na trasie Praga – Brno. Pokazana na targach w Ostravie jednostka jest trzecią w kolejności dostarczoną przez Siemensa Ceskim drahom. Te siedmiowagonowe pociągi prowadzone są lokomotywą Taurus. Pozostałe siedem jednostek zostanie dostarczonych przewoźnikowi stopniowo do końca tego roku, a w grudnia 2014 r. we współpracy z ÖBB, rozpoczną kursowanie w regularnym cyklu dwugodzinnym na trasie Praga – Brno – Wiedeń – Graz.
’Pasażerom Railjet zapewni nowoczesne i komfortowe podróżowanie. Do powstania tych pociągów przyczynił się m.in. znający potrzeby czeskiego rynku zespół rozwoju firmy Siemens, który działa w Pradze i Ostrawie’ – mówi Roman Kokšal, dyrektor działu transportu firmy Siemens. Komfortowe zestawy Railjet oferują swoim pasażerom przyjemną atmosferę, wysoki komfort i możliwość szybkiego przemieszczania się. Na tych, którzy liczą na maksymalny komfort czeka klasa biznes. Do dyspozycji pasażerów jest też klasa pierwsza i ekonomiczna. Pociągi, w każdej z tych części są przystosowane do obsługi osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Duży nacisk został położony na wygodę rodzin podróżujących z dziećmi.
Zestawy Railjet CD (Siemens Viaggio Comfort) oferują dla pasażerów takie udogodnienia jak:
– Rozkładane, regulowane, skórzane siedzenia z odpowiednią przestrzenią wokół w klasie biznes;
– Miejsca w pierwszej klasie ze skórzanymi, rozkładanymi fotelami i podnoszonymi lub składanymi stolikami;
– Gniazdka elektryczne 230 V do zasilania małych urządzeń elektronicznych, takich jak laptopy, telefony komórkowe, tablety;
– Nowoczesne zaplecze gastronomiczne;
– Przestrzeń dla osób na wózkach inwalidzkich, w tym przystosowane toalety do ich obsługi, a także platformy wjazdowe do wagonów;
– Miejsce dla pasażerów z dziećmi, w tym zamkniętą przestrzeń dla osób z wózkiem dla dzieci;
– Schowek na rowery;
– Przechowalnię bagażu widzianą z siedzenia;
– Nowoczesny sprzęt audio-wizualny oraz system informacji z wyświetlaczem LCD;
– Klimatyzowane wnętrze;
– Szerokie przejścia, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Siedmioczłonowy Railjet CD posiada łącznie 442 miejsc, z czego 6 w klasie biznes i 42 w pierwszej klasie. Składy mogą kursować z prędkością do 230 km/h. Ich długość bez lokomotywy wynosi 185 m, a waga 350 ton. Pojazdy Railjet dziś obsługują połączenia międzynarodowe na terenie Węgier, Austrii, Szwajcarii i Niemiec. W tym roku do tego grona dołączyły Czechy. Niestety nie ma szans, aby pociągi te wjechały do Polski. Żaden z naszych przewoźników nie planuje zakupu takich jednostek, zaś Czechom nie opłaca się skierować swoich pociągów na trasę do Warszawy z uwagi na mało atrakcyjne czasy przejazdu, zwłaszcza na odcinku Bohumin –Katowice.