Rail Baltica jednym z priorytetów Komisji Europejskiej

inforail
24.03.2017 09:06

Rozmowy w sprawiebudowy Rail Balica są trudne. Ale nie odpuścimy ? mówi nam Catherine Trautmann,odpowiedzialna w Komisji Europejskiej za korytarz „Morza Bałtyckiego”. To jedenz priorytetowych projektów ? dodaje.

Catherine Trautmann zwraca uwagę, że władzom Polski, Litwy iEstonii trudno czasem znaleźć porozumienie. Tu do akcji wkraczają unijniurzędnicy. Kiedyś zamknęliśmy się wszyscy w pociągu jadącym z Białegostoku doKowna. Nie było możliwości wysiadki. Oni wtedy zrozumieli, że da się, że możnacoś robić razem ? opowiada Catherine Trautmann. Niestety do Białegostokuprzedstawicielka Komisji Europejskiej musiała dojechać autobusem, nad czymubolewa.

22 marca w Sofii doszło do spotkania Ministra ds. Transportui Komunikacji Litwy Rokasa Masiulisa z Komisarz Catherine Trautmann. Jego celembyło omówienia postępów w realizacji projektu Rail Baltica, w tym budowy linii1.435 mm z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii.

Trautmann zapewniła, że Komisja Europejska uważa RailBalticę za projekt priorytetowy i powiedziała, iż z przyjemnością przyjmujeinformację, że nowy rząd Litwy zapewnia kontynuację projektu Rail Baltica ichce wdrożyć ten projekt w szybkim tempie.

Masiulis przewiduje natomiast, że w najbliższym czasierozpoczną się regularne przewozy towarowe na torach 1.435 mm, które zostałypołożone pomiędzy polską granicą a Kownem, co wskazywałoby na ekonomiczną wartośćprojektu. Trasa ta ma zostać przedłużona do kolejnych terminali już w latach2019-20.

Plany na 55 km nowy odcinek z Kowna do granicy łotewskiejzostały zatwierdzone, a Litwa zapewniła dotację w ramach środków UE w wysokości340 mln EUR. Mają one zostać przeznaczone na Rail Balticę do 2021 r. Ministerpowiedział również, że konieczne będzie zabezpieczenie finansowania połączeniaz Kowna do Wilna, które nie znajduje się na głównej trasie Rail Baltica. Na topotrzebny byłby dalszy zastrzyk finansowy z UE w latach 2021-27. Wskazana jest równieżpomoc przy kontynuacji budowy linii na Łotwę i Estonię. Członkowie KomisjiTransportu Parlamentu Europejskiego odwiedzą Litwę w maju tego roku i wówczas zobacząpostępy prac, jakie udało się osiągnąć do tej pory.