Rail Baltica bez wąskiego gardła

inforail
01.01.2020 12:30

Od 30 grudnia pociągijadą trasą Rail Baltica po 15 km nowym odcinku linii i drugim nowym moście nadBugiem.

Ruch pociągów na odcinku Sadowne – Czyżew jest dwutorowy.Pasażerowie korzystają z nowych peronów w Małkini i na przystanku Prostyń.Przebudowane są perony w Zarębach Kościelnych, Kietlance i Szulborzu Wielkim.Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na odcinku Sadowne – Czyżewrealizowana jest w ramach projektu CEF Łącząc Europę za 569 mln zł.

Likwidacja „wąskiego gardła” – jednotorowego okołokilometrowego odcinka z mostem na Bugu na linii Warszawa – Białystokzakończona. Pociągi na odcinku Sadowne – Czyżew mogą kursować dwoma torami.Linia kolejowa zwiększyła przepustowość. W październiku nad rzekę nasunięto 5przęseł 300 metrowego nowego obiektu. Każde z przęseł waży około 300 ton.Operacja nasuwania trwała około 12 godzin. Na nowych konstrukcjach ułożonezostały tory. Wykonawca zamontował sieć trakcyjną i urządzenia sterowaniaruchem kolejowym. 30 grudnia nową przeprawą pojechały pierwsze pociągi.Wcześniej, w marcu na odcinku Sadowne – Czyżew otwarto pierwszy nowy most naBugu

– Nowa przeprawa nad Bugiem na trasie do Białegostoku tonastępny zmodernizowany w ramach Krajowego Programu Kolejowego most. Dziękiniemu zwiększona została przepustowość całej linii Białystok – Warszawa. Tylkow tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybudowały i zmodernizowały 150mostów kolejowych miedzy innymi w Piszu nad rzeką Pisą, w Kępie Rzeczyckiej nadSanem, pod Koninem na Kanale Grójeckim – powiedział Ireneusz Merchel, prezesZarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Dobre zmiany dlapodróżnych

Na stacji w Małkini pasażerowie korzystają z drugiego nowegoperonu. Ustawione są nowe wiaty, ławki. Jest ledowe oświetlenie, systemnagłośnienia i tablice informacyjne Przebudowany obiekt jest dostosowany dopotrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Ułożonoantypoślizgową nawierzchnię i ścieżki naprowadzające. W lutym, po otrzymaniudecyzji o pozwoleniu na użytkowanie, otwarte będzie przejście dla podróżnych.

W ramach inwestycji, przebudowane i przygotowane dooczekiwań podróżnych zostały także przystanki Zaręby Kościelne, Kietlanka iSzulborze Wielkie.

Między stacjami Sadowne Węgrowskie a Czyżew na 35 km odcinkuułożono nowe tory, przebudowano obiekty inżynieryjne. Zmodernizowane sąprzejazdy kolejowo-drogowe. Zamontowano nowe rozjazdy, wyposażone w systemelektrycznego ogrzewania, zapewniający sprawne kursowanie pociągów w warunkachzimowych. Na stacji w Małkini wybudowane zostało nowe lokalne centrumsterowania. W ramach inwestycji wybudowany zostanie  wiaduktdrogowy w Małkini w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego Rozpoczęcie budowyplanowane jest w połowie 2020 roku.

Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu wymaganych zgódna odcinku Sadowne – Czyżew pociągi pasażerskie pojadą 160 km/h a towarowe do120 km/h.

Sadowne – Czyżew, to kolejny modernizowany odcinek linii zWarszawy do Białegostoku. Wartość prac to 569 mln zł netto. Zakończeniewszystkich robót zaplanowano w II kwartale 2020 r.

Pierwotny, wcześniejszy termin zakończenia prac, zostałprzesunięty w związku z trudnościami jakie napotkał wykonawca przy budowiemostu na Bugu oraz przy montażu nowego systemu sterowania ruchem kolejowym.