Radom: Prezydent broni kolei
Prezydent wystosował w tej sprawie pismo do Minister Rozwoju Regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej. Wyraża w nim swoje zaniepokojenie przygnębiającym faktem, iż Radom po raz kolejny jest decyzja o odsunięciu w czasie realizacji modernizacji linii kolejowej nr 8 z Warszawy do Radomia –inwestycji uznanej za kluczową w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko jest dla miasta poważną przesłanką do oprotestowania nieracjonalnych i tendencyjnych działań Rządu.
Linia kolejowa nr 8 od dawna postrzegana jest przez mieszkańców regionu radomskiego jako ogromna szansa na nowe miejsca pracy, tym bardziej, że występuje tu wysokie bezrobocie. Radomski obszar problemowy potrzebuje wielu inwestycji, w tym priorytetowo transportowych, aby powoli niwelować zapóźnienia gospodarcze i społeczne względem innych obszarów kraju, w mojej ocenie faworyzowanych w konsultowanym Programie.
Linia kolejowa nr 8 stanowi magistralę łączącą Radom z Warszawą oraz z Krakowem o fundamentalnym znaczeniu. Pogarszający się stan techniczny spowodował konieczność wprowadzenia na niej, dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu, licznych ograniczeń prędkości, których likwidacja będzie możliwa po przeprowadzeniu prac modernizacyjnych. Przede wszystkim podstawowe znaczenie ma pilne wykonanie robót modernizacyjnych i remontowych we wszystkich elementach infrastruktury.
Umieszczenie projektu modernizacji linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa-Okęcie – Radom – Kielce w Indykatywnym Planie Inwestycyjnym Programu Operacyjnego Infrastruktura i środowisko na lata 2007-2013, jest jedyną szansą na szybkie przeprowadzenie przedmiotowej inwestycji. Nie trzeba chyba porównywać możliwych do uzyskania na ten cel dotacji pochodzących ze źródeł europejskich, ze środkami, które na wskazaną modernizację jest w stanie przeznaczyć sama PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Modernizacja linii kolejowej pomiędzy Warszawą a Radomiem wraz z budową połączenia do lotniska Okęcie ma strategiczny charakter z punktu widzenia rozwoju społeczno-gospodarczego nie tylko naszego regionu, miasta, ale i całego kraju. Ma także bezpośredni związek z EURO 2012. Jego realizacja zapewni sprawne połączenie Warszawy z Krakowem. Taki też cel przyświecał idei wpisania do Indykatywnego Planu Inwestycyjnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 projektu modernizacji linii kolejowej nr 8”.
Prezydent Radomia prosi zatem o uwzględnienie w konsultacjach społecznych dotyczących modyfikacji na Liście Projektów Indywidualnych POIiŚ głosu mieszkańców Radomia i regionu radomskiego, w imieniu których występuje, i zachowanie na niej opisanej wyżej inwestycji.