Punktualność w IV kwartale 2019 roku na poziomie 91,75%

inforail
11.02.2020 10:45

W IV kwartale 2019 r.do stacji końcowej punktualnie dojechało 91,75% pociągów pasażerskich i 40,72%składów towarowych.

Przez 3 ostatnie miesiące roku 2019 przewoźnicy kolejowiuruchomili ponad 540 tys. pociągów – niespełna 430 tys. pasażerskich oraz ponad110 tys. towarowych. Przez ten okres odwołano 3 594 pociągów pasażerskich oraz9 306 towarowych.

Wśród opóźnionych pociągów pasażerskich w IV kwartale 65,1%(66,1 tys. pociągów) stanowiły te, których opóźnienie nie przekroczyło 5 minuti 59 sekund. Ponad 33% (33,9 tys. pociągów) to pociągi, które do stacjikońcowej dojechały z opóźnieniem wyższym niż 5 minut i 59 sekund, lecz niewiększym niż 59 minut i 59 sekund. Średni czas opóźnień powyżej 5 minut i 59sekund wyniósł w czwartym kwartale 22 minuty i 30 sekund. W III kwartaleśrednia ta była o ponad minutę niższa i kształtowała się na poziomie 21 min 26s. Liczba pociągów pasażerskich odwołanych w październiku, listopadzie orazgrudniu 2019 r. wyniosła kolejno 1 099, 1 169 oraz 1 326.

W przypadku przewozów pasażerskich najniższą punktualność wIV kwartale zanotowano w październiku – 89,46%. Na taki wynik znaczący wpływmiał pożar stacji przekaźnikowej odpowiedzialnej za kontrolę urządzeń sterowaniaruchem kolejowym w Leszczynach w województwie śląskim. Zdarzenie to miało wpływna punktualność przewozów krajowych oraz międzynarodowych. Pożar wybuchł 16października 2019 r., a jako przyczyna opóźnień pociągów wskazywany był jeszczeprzez wiele dni po tym zdarzeniu.

W październiku stacja Leszczyny wymieniona została 1461 razyjako przyczyna opóźnienia pociągów (16 października 2019 r. dotyczyło to 123przejazdów, wcześniej stacja była wskazywana także jako miejsce opóźnieńzwiązanych z przebudową urządzeń sterowania ruchem kolejowym).

Koniec roku stanowiłpoważne wyzwanie organizacyjne dla przewoźników w województwie śląskimZdarzenie na stacji Leszczyny ilustruje specyfikę transportu kolejowego, gdziejedna miejscowa sytuacja może przynieść realne konsekwencje dla ruchukolejowego w całym kraju. Świadczy o tym chociażby znaczny spadek punktualnościw październiku – zwraca uwagę dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu TransportuKolejowego.

Wpływ na punktualność pasażerskich przewozów kolejowych mająrównież potrącenia oraz wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych. W IVkwartale dla opóźnień od 120 min. (367 pociągów pasażerskich), 86 razy jakoprzyczynę opóźnienia wskazano wypadek ze skutkiem śmiertelnym lub kolizję zpojazdem drogowym na przejazdach, 153 razy było to potrącenie osoby postronnejlub dzikiej zwierzyny, natomiast 185 razy – defekt taboru kolejowego.

Zdarzenianiebezpieczne w transporcie kolejowym oraz awarie taboru kolejowego wciąż mająznaczący wpływ na stabilność przewozów kolejowych. Dużym problemem, zwłaszcza wwojewództwie wielkopolskim, są zderzenia z dziką zwierzyną leśną, którepotrafią unieruchomić lub uszkodzić pojazdy szynowe – zaznacza dr inż.Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.