Przytorowe systemy ETCS 1 zabezpieczone do 2025 roku
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na usługę utrzymaniowo-serwisową systemu przytorowego ETCS poziom 1 produkcji Thales Polska sp. z o.o. na lata 2022 – 2025.
Wykonawca został wybrany w trybie bezprzetargowym.
O zamówieniu
Przedmiotem umowy jest świadczenie usługi utrzymaniowo-serwisowej systemu umożliwiającej Zamawiającemu realizację procesu eksploatacji urządzeń Systemu ETCS w oparciu o:
a) instrukcje wewnętrzne zamawiającego,
b) dokumentację techniczną producenta urządzeń.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dlaczego bez przetargu? Prawidłowa realizacja usługi utrzymaniowo-serwisowej systemu ETCS poziom 1 na odcinkach przewidzianych do objęcia usługą utrzymaniowo-serwisową wymaga dysponowania wiedzą w zakresie systemu ETCS w wersji zainstalowanej na tych liniach, tj. AlTrac 6413. Tylko producent przedmiotowych urządzeń posiada niezbędna wiedzę (m.in. odnośnie ich budowy, gwarancji bezpieczeństwa systemu, a także w zakresie oprogramowania, w ramach kodów bazowych i aplikacyjnych) konieczną do prawidłowej i bezpiecznej realizacji usługi utrzymaniowo - serwisowej. Realizacja usługi utrzymaniowo - serwisowej w ramach zadania pn. „Usługa utrzymaniowo-serwisową systemu przytorowego ETCS poziom 1 produkcji Thales Polska sp. z o.o. na lata 2022 – 2025” nie może w żaden sposób naruszyć certyfikatów, deklaracji i zezwoleń. W przypadku naruszenia zapisów tych dokumentów, niemożliwa byłaby dalsza eksploatacja systemu ETCS poziom 1 zabudowanego na danych odcinkach. Występują zatem „względy techniczne” o charakterze obiektywnym, które wskazują na rzeczywisty monopol określonego wykonawcy, w tym wypadku firmy Thales. Do prawidłowej realizacji usługi utrzymaniowo- serwisowej niezbędne są szczegółowe dane techniczne dotyczące zastosowanego rozwiązania technicznego (platformy sprzętowej i oprogramowania).
Firma Thales nie tylko dysponuje stosowną wiedzą niezbędną do realizacji zamówienia, ale także jest właścicielem majątkowych praw autorskich do własnych rozwiązań technicznych. W zakresie systemu ETCS poziomu 1 dotyczy to rozwiązania AlTrac 6413. Posiadanie wiedzy dotyczącej systemu ETCS poziomu 1 w zakresie rozwiązania AlTrac 6413 oraz związanego z nim oprogramowania niezbędne jest do prawidłowego wykonania zamówienia. Powyższa wiedza stanowi know-how przedsiębiorstwa Thales i podmiot ten nigdy nie przenosił na żaden inny podmiot majątkowych praw autorskich do swoich rozwiązań. Wykonawca składając oferty i realizując zabudowę systemu ETCS poziomu 1 AlTrac 6413 zaznacza, że uznaje takie informacje za tajemnicę przedsiębiorstwa. Biorąc pod uwagę, że w branży kolejowej powszechną praktyką jest zastrzeganie przez wykonawców praw autorskich do tworzonych przez nich rozwiązań technicznych i związanych z nimi opracowanych rozwiązań informatycznych, należy przyjąć, że system ETCS poziomu 1 w rozwiązaniu AlTrac 6413 jest własnością firmy Thales. W związku z powyższym udział firmy Thales w procesie utrzymania oraz serwisu systemu ETCS poziomu 1 zabudowanego na odcinkach przewidzianych do objęcia usługą utrzymaniowo-serwisową konieczny jest w celu właściwego realizowania czynności związanych z programowaniem balis oraz kart LEU AlTrac 6413.
Całkowita końcowa wartość umowy to 5 301 700.00 PLN netto.
Została ona zawarta z Ground Transportation Systems Polska Sp. z o.o. w dniu 30 grudnia 2022 roku.