Przystanek Otomino na kartuskim bajpasie pod koniec 2022 roku

inforail
07.11.2021 09:45
W IV kwartale 2022 r. ma się zakończyć budowa przystanku Otomin (gmina Kolbudy), k. Gdańska, na trasie tzw. bajpasu kartuskiego – poinformował PAP Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.

Umowę na wykonanie zadania PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z PUH Rajbud sp. z.o.o. z Szymbarka. Firma wykona dokumentację projektową nowego przystanku oraz budowę.

W ramach programu rządowego

Inwestycja powstanie w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Jej wartość to ponad 1,2 mln zł. Termin realizacji zadania upływa w IV kwartale 2022 r.

"Dodatkowe miejsce zatrzymań pociągów będzie na linii Pruszcz Gdański–Łeba (nr 229), pomiędzy stacjami Stara Piła i Żukowo Zachodnie. Lokalizacja w sąsiedztwie przejazdu kolejowo-drogowego zapewni łatwy dostęp do pociągów w kierunku Trójmiasta, Żukowa, Kartuz" - wyjaśnił Zieliński.

Bajpas kartuski

"Bajpas kartuski" to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229.

Powstaje ona w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia–Kościerzyna–Bydgoszcz. Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny – jaki od pięciu lat jest systematycznie rozwijany na linii PKM – może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.

Przedsięwzięcie PKP PLK, o wartości ponad 91 mln zł, zakłada modernizację ok. 9-km odcinka linii 229 oraz remont 7-km linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h. Przebudowane zostaną perony w Gdańsku Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim.

W Starej Pile zostaną wbudowane nowe rozjazdy oraz dodatkowy tor, które umożliwią sprawne mijanie się pociągów. W ramach opcji dla wykonawcy robót przewidziano budowę mijanki także w Gdańsku Kokoszkach.

Prace przy „bajpasie kartuskim”, oprócz inwestycji PKP PLK, obejmują też odbudowę niespełna 1,5 km toru na odcinku Gdańsk Kiełpinek–Gdańsk Kokoszki. Za to odpowiada, należąca do samorządu województwa pomorskiego spółka PKM SA, które prowadzi to przedsięwzięcie we współpracy z miastem Gdańsk. Na realizację swojego odcinka "bajpasu kartuskiego" samorządowa spółka przeznaczyła prawie 57 mln zł.(PAP)