Przewozy Regionalne z umową w Zachodniopomorskim do 2020 roku
Przewozy pasażerskiepo zachodniopomorskich torach zostały zabezpieczone na kolejne 4 lata ?informuje tamtejszy Urząd Marszałkowski. Władze województwa i spółki PrzewozyRegionalne zł w poniedziałek 5 grudnia br. podpisały umowę opiewają łącznie nasumę 324 mln zł.
Po raz pierwszy województwo podpisało z Przewozami Regionalnymiumowę na kilka lat. Wcześniej stosowano umowy roczne.
– Przyzwyczailiśmy się, do pewnej nerwowości pod koniecroku: czy pociągi będą jeździły, czy zawrzemy umowę z przewoźnikiem? Taniepewność skończyła się na dłuższy czas ? podkreślał marszałek OlgierdGeblewicz. Jak tłumaczył, decyzja o związaniu się umową 4-letnią wynika zpozytywnej oceny pierwszej fazy restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Spółkazostała dokapitalizowana i oddłużona.
Umowa o świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowychprzewozów pasażerskich wykonywanych na terenie województwa zachodniopomorskiegoreguluje zasady współpracy pomiędzy Województwem Zachodniopomorskim a spółkąPrzewozy Regionalne. Została zawarta na okres obowiązywania czterech kolejnychrozkładów jazdy: 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019 i 2019/2020.
– Jako województwo gwarantujemy tabor o wysokim standardzie.Chcemy, aby towarzyszył temu wysoki standard w zakresie punktualności,czystości, kultury obsługi i sprzedaży biletów. Stawiamy na pewność i jakość.Do tych wymogów przewoźnik zobowiązał się w umowie, akceptując cały system karumownych, w razie ich niedopełnienia ? zaznaczył marszałek Olgierd Geblewicz.
Wicemarszałek Tomasz Sobieraj podkreślał, że wynegocjowanestawki są bardzo korzystne dla województwa ? Zagwarantowaliśmy sobie dobrestawki na kilka lat. Trzeba również pamiętać, że część z tych pieniędzy do naswróci w ramach najmu pojazdów. Równolegle z umową o świadczenie usługpublicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich, zawarta została umowadzierżawy taboru kolejowego, należącego do województwa, określająca szczegółowezasady jego użytkowania.
Zadowolenia nie krył także prezes zarządu PrzewozówRegionalnych Krzysztof Mamiński. Zachodniopomorskie jest jednym z największychzleceniodawców ? To najdłuższa umowa z obowiązujących w naszej spółce, o bardzowysokim potencjale gotówkowym, ale i pracy przewozowej. Zachodniopomorskiemożna stawiać jako wzór, jeśli chodzi o tabor. Pomorzu Zachodnim dba się nietylko o sam zakup pojazdów, ale myśli się również o rezerwie obiegowej,doposażeniu punktów utrzymania taboru, o sprzęcie, podnoszeniu kompetencjipersonelu obsługującego ? mówił prezes zarządu Przewozów Regionalnych KrzysztofMamiński
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
200 pociągów każdegodnia
Przez cały okres obowiązywania umowy utrzymany zostaniedotychczasowy poziom rocznej pracy eksploatacyjnej na terenie województwa orazw ruchu transgranicznym w wysokości 5,4 mln pociągokilometrów. Codziennieuruchamiane będzie około 200 pociągów. Na ich dofinansowanie w kolejnych latachWojewództwo zabezpieczyło w budżecie środki w wysokości 324 mln zł (81 mlnzłotych rocznie).
Przewozy w większości będą realizowane nowoczesnym taboremnależącym do Województwa Zachodniopomorskiego, liczącym obecnie 48 pojazdów,wartości ponad 640 mln zł. W kolejnych latach trwania umowy pasażerowie odczujądalszą poprawę jakości podróżowania, dzięki kontynuacji rozpoczętego w 2009roku procesu zakupu i modernizacji taboru. Nowoczesne pojazdy województwazabezpieczają 60% połączeń obsługiwanych przez Przewozy Regionalne. W 2020 rokubędzie to już 100%, co oznacza, że przewozy kolejowe organizowane przezwojewództwo realizowane będą wyłącznie nowoczesnym taborem należącym doWojewództwa Zachodniopomorskiego.
W 2016 roku zawartoumowę na dostawę 17 elektrycznych zespołów trakcyjnych o wartości ponad ćwierćmiliarda złotych. Pierwsze trzy pojazdy trafią na zachodniopomorskie torynajpóźniej w maju 2017 r.
„