Przewozy Regionalne z doradcą restrukturyzacyjnym

inforail
14.05.2014 15:51

Zakończył się proces wyboru strategicznego doradcy, który wesprze restrukturyzację Przewozów Regionalnych. Zadaniem EY będzie wskazanie najlepszego scenariusza przekształcenia spółki. Firma ma przeanalizować rynek przewozów pasażerskich, a także warianty docelowego funkcjonowania Przewozów Regionalnych. Pierwsze wyniki prac mają być znane pod koniec września.

Przewozy Regionalne z doradcą restrukturyzacyjnym (foto: InfoRail)
W tworzenie koncepcji przekształcania spółki Przewozy Regionalne zaangażowana została Agencja Rozwoju Przemysłu. W ramach Grupy Kapitałowej ARP powstała Spółka Specjalnego Przeznaczenia (SPV). Będzie ona posiadała środki finansowe oraz odpowiednie kompetencje do zakupu ekspertyz, analiz zewnętrznych i opracowań analitycznych związanych nie tylko z przygotowaniem finalnej wersji koncepcji restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, ale i całego rynku regionalnych pasażerskich przewozów kolejowych, którego spółka jest kluczowym graczem.
Propozycje działań restrukturyzacyjnych Przewozów Regionalnych oparte są m.in. na dwóch scenariuszach. Pierwszy z nich zakłada oddłużenie spółki w oparciu o środki publiczne oraz możliwość powrotu do centralizacji. Drugi przewiduje regionalizację firmy połączoną z procesem oddłużenia ze środków publicznych –mówi Wojciech Kroskowski, Członek Zarządu –Dyrektor Finansowy spółki Przewozy Regionalne. Analiza zewnętrznej firmy doradczej ma pomóc wskazać najlepszy wariant przyszłości Przewozów Regionalnych, które dzięki temu będą mogły być konkurencyjne na rynku i jednocześnie jak najlepiej wypełniać służbę publiczną, do której spółka została powołana. –dodaje. Wybrany w lutym bieżącego roku nowy zarząd Przewozów Regionalnych, oprócz zaangażowania w proces restrukturyzacji spółki, prowadzi prace nad poprawą kondycji finansowej spółki. Zarząd rozpoczął proces minimalizacji strat poprzez renegocjację umów podpisanych przez spółkę z firmami zewnętrznymi. Maksymalizację przychodów dla Przywozów Regionalnych ma zapewnić m.in. sprzedaż zbędnych nieruchomości, rozwój siatki połączeń międzynarodowych, zwiększenie wpływów z biletów oraz rozwój zapleczy technicznych, obsługujących również pociągi podmiotów zewnętrznych. Według założeń w ciągu najbliższych dwóch lat spółka ma szansę osiągnąć pozytywny wynik finansowy.