Przewozy Regionalne w tym roku na plusie
Plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, uzgodniony zewszystkimi właścicielami spółki, powinien trafić we wrześniu do KomisjiEuropejskiej – powiedziała minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak.
Marszałkowie trzynastu regionów pod koniec czerwcazaakceptowali plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Zakłada on, żewiększościowy pakiet udziałów w spółce obejmie Agencja Rozwoju Przemysłu wzamian za wkład w wysokości około 770 mln zł (zarezerwowane w budżecie państwana 2015 r.). Pieniądze zostaną przeznaczone na pozbycie się historycznychdługów, restrukturyzację oraz rozwój spółki.
Taka interwencja” – jak podkreśliła ministerinfrastruktury i rozwoju – była potrzebna dla „stabilności usługpublicznych”. – Na dzisiaj nie ma pełnej zastępowalności PrzewozówRegionalnych w wykonywaniu usług publicznych w całym kraju. Gdyby coś się stałoze spółką Przewozy Regionalne, spółki samorządowe nie byłyby w stanie pokryćswoimi usługami całego kraju – zaznaczyła szefowa MIR.
– Teraz realizujemy harmonogram przekształceń (PrzewozówRegionalnych). Porozumieliśmy się z samorządami co do kierunku. Zostałypodpisane stosowne porozumienia. Obecnie Urząd Ochrony Konkurencji iKonsumentów proceduje kwestię związaną z tym, by Agencja Rozwoju Przemysłuzadbała o to, by nie było monopolu na dostawy taboru, ponieważ agencja jest teżwłaścicielem firmy produkującej i remontującej tabor – dodała Wasiak.
Szefowa MIR powiedziała, że zależy jej na tym, by spółkaPrzewozy Regionalne korzystała z jak najtańszego i konkurencyjnego dostępu dotaboru. – Wydaje się, że plan restrukturyzacji jest realizowany zgodnie zzamierzeniami i że będziemy mieć możliwość wystąpienia o notyfikację do KomisjiEuropejskiej, bo to jest oczywiście warunkiem jego wdrożenia. Musimy do KomisjiEuropejskiej zawieźć uzgodniony kompletnie ze wszystkimi właścicielami planrestrukturyzacji – zaznaczyła.
Pytana, kiedy on trafi do KE, odparła: – We wrześniupodejmiemy te czynności.
Wasiak zwróciła uwagę, że trudno przewidzieć, jaka będziestrategia poszczególnych samorządów za pięć-sześć lat. – To będzie zależało odich polityki. Współpraca z samorządami zadecyduje w perspektywie więcej niżpięcioletniej o dalszych losach tej firmy – oceniła.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak mówił niedawno prezes zarządu Przewozów RegionalnychTomasz Pasikowski, „celem zainicjowanego i wspieranego przez MinisterstwoInfrastruktury i Rozwoju procesu jest doprowadzenie w okresie 5 lat do trwałejrentowności Przewozów Regionalnych”. – Plan zakłada w tym czasie trwałeobniżenie poziomu kosztów funkcjonowania spółki o około 220 mln zł. Istotnąrzeczą, która wpłynie przede wszystkim na komfort podróżowania dla pasażerów,jest odbudowa taboru. Oznacza to, że w ciągu dwóch, może trzech lat powinniśmymieć zmodernizowany lub nowy tabor na poziomie około 200 jednostek – tłumaczył.
Przewozy Regionalne są największym w Polsce przewoźnikiemkolejowym. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża około 1600pociągów Przewozów Regionalnych, a z ich oferty korzysta codziennie prawie 230tysięcy osób.
Spółka Przewozy Regionalne zanotowała w 2014 r. stratę wwysokości 5,46 mln zł, pierwotnie spółka planowała stratę za ub. rok wwysokości 28 mln zł. W tym roku spółka planuje zysk na poziomie 200 tysięcy zł.
„