Przewozy Regionalne w grze o lepszy tabor

inforail
02.04.2013 13:01
Zaktualizowana lista projektów indywidualnych dla POIiŚ dla sektora transportu okazała się szczęśliwa dla Przewozów Regionalnych. Znalazły się na niej bowiem dwa projekty, których beneficjentem jest właśnie ten przewoźnik. Niestety nadal brakuje inwestycji w nowy tabor. Przewozy Regionalne mogą liczyć na unijne wsparcie przy modernizacji wagonów, zakupie używanych lokomotyw i wyposażeniu zaplecza technicznego. Pierwszy z projektów to „Modernizacja 57 wagonów osobowych wraz z zakupem i modernizacją 6 używanych lokomotyw elektrycznych”o szacunkowej kwocie dofinansowania z Unii Europejskiej wynoszącej 69,70 mln złotych. Pojazdy zakupione w ramach projektu mają być wykorzystywane do obsługi połączeń międzyregionalnych, czytaj InterRegio i Regioexpres. Modernizacja pozwoli na poprawę i podwyższenie parametrów techniczno-eksploatacyjnych taboru posiadanego i użytkowanego przez przewoźnika. Zmodernizowane wagony zostaną przystosowane do potrzeb osób z ograniczoną zdolnością ruchową oraz osób niedosłyszących i niedowidzących lub słabo widzących, poprzez instalację informacji audiowizualnej oraz ułatwienie wsiadania/wysiadania osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Modernizacja wpłynie również na podniesienie komfortu podróżowania (m.in. poprzez instalację urządzeń do wymiany powietrza, klimatyzacji oraz ergonomicznych siedzeń dla pasażerów), umożliwi wyposażenie taboru w zamknięty układ gromadzenia nieczystości oraz przystosowanie taboru pod względem bezpieczeństwa podróżnych (monitoring, przyciski alarmowe, łączność z maszynistą).
Dzięki UE będzie więcej zmodernizowanych wagonów PR?
Drugi projekt to wsparcie wyposażenia zaplecza technicznego Spółki Przewozy Regionalne w infrastrukturę służącą do utrzymania kolejowego taboru pasażerskiego. Tu przewoźnik chce doposażyć swoje zakłady w nowoczesne urządzenia oraz rozbudować istniejące, a także zbudować nowe obiekty o podwyższonym standardzie. Doposażenie i rozbudowa zaplecza dla potrzeb utrzymania kolejowego taboru pasażerskiego jest niezbędna z uwagi na potrzebę:
–wykonywania napraw bieżących i przeglądów kontrolnych;
–zmechanizowania, dozbrojenia technicznego (urządzenia i instalacje), unowocześnienia procesu technologicznego wykonywania czynności obiegowo naprawczych;
–zagospodarowania odpadów i nieczystości powstałych w trakcie realizacji zadań;
–przystosowania infrastruktury związanej z transportem wewnątrzzakładowym dla potrzeb realizacji czynności obsługowo –naprawczych taboru;
–modernizację infrastruktury wodno –kanalizacyjnej i energetycznej w tym sieci trakcyjnej. Szacunkowa kwota dofinansowania tego projektu to 52,85 mln złotych.
Dzięki UE Przewozy Regionalne chcą modernizować zaplecze
Jak wspomnieliśmy na wstępie żaden z projektów nie uwzględnia zakupu nowych pojazdów dla Przewozów Regionalnych. Niestety. Trzeba zatem pocieszać się faktem, że, być może, dzięki wsparciu unijnemu, uda się poprawić komfort podróżowania pociągami InterRegio. Stan taboru obsługującego te połączenia pozostawia dziś często wiele do życzenia. Ale jest to na większości tras jedyna alternatywa dla pociągów TLK spółki PKP Intercity.