Przewozy Regionalne podsumowały 2017 rok
Przewozy Regionalnepodsumowały 2017 rok. Podały, że przewiozły w tym okresie o 384 tys. pasażerówwięcej, niż w roku poprzednim. Przewoźnik utrzymał pozycję lidera i obecnieposiada najwięcej, bo 26,3% udziałów w rynku pod względem liczby przewożonych pasażerów.
Według przewoźnika tak dobre wyniki to m.in. efekt wymianytaboru, rozwijania kanałów sprzedaży oraz poprawy jakości usług. W ciągu roku zjego usług korzysta blisko 80 mln podróżnych, czyli ok. 220 tyś. dziennie.Każdego dnia w trasy wyjeżdża średnio 1800 pociągów, które zatrzymują się naponad 1800 stacjach w miastach, miasteczkach i miejscowościach.
W ostatnim czasieUrząd Transportu Kolejowego podał oficjalne dane potwierdzające silną pozycjęPrzewozów Regionalnych i wskazujące na dalszy wzrost liczby pasażerów. – Wartojednak podkreślić, że w roku 2016, w ramach Światowych Dni Młodzieży, przewoźnikprzewiózł ok. miliona pasażerów. Oznacza to, że w rzeczywistości liczbapasażerów w roku 2017 (w porównaniu do 2016 r.) zwiększyła się o 1,4 mln –mówi Prezes Przewozów Regionalnych, Krzysztof Zgorzelski.
Za nami wyjątkowotrudne, choć udane dwa lata. Realizujemy, pierwszy w historii Spółki, skutecznyplan restrukturyzacji. Przed nami kolejny rok ciężkiej pracy, ale patrzymy naniego z optymizmem, ponieważ dotychczasowe osiągnięcia oraz cel, jaki przedsobą postawiliśmy sprawią, że – jak głosi hasło POLREGIO – budujemy dobrą kolej– dodaje. Realizowany procesrestrukturyzacji Spółki, będącej od listopada 2015 roku w Grupie ARP, ma pomóc wzbudowaniu silnej organizacji zdolnej konkurować na trudnym rynku przewozówpasażerskich, a także gotowej na zbliżającą się liberalizację rynku. W roku2016 przewoźnik odnotował pierwszy w historii Spółki zysk na poziomie ponad 51mln zł. – Już teraz mogę zapowiedzieć, że rok 2017 był równie udany. I jest tonasz wspólny sukces: naszych udziałowców – głównie ARP, pracowników, a przedewszystkim pasażerów, którzy przekonują się do zachodzących w Spółce dobrychzmian – mówi Prezes Zgorzelski.
Przewoźnik podkreśla, że do momentu przejęcia udziałów przezARP sytuacja Spółki była wynikiem wieloletniego niedofinansowania i związanegoz tym narastającego zadłużenia.
W swojejkilkunastoletniej historii Spółka konsekwentnie odnotowywała straty, które byłyspowodowane m.in. nieefektywnościami wewnętrznymi, niekorzystnymi warunkamiświadczenia przez nią usług publicznych oraz postępującą degradacją zasobówtaborowych. Obecnie – dzięki ARP – zmieniamy to z myślą o naszych klientach– mówi Krzysztof Zgorzelski.
Nowy tabor
Stąd jednym z najważniejszych celów, jakie postawił sobieobecny Zarząd jest wymiana oraz modernizacja taboru. W 2017 r. na torywyjechały pierwsze nowe pociągi, m.in. pięć Linków wyprodukowanych przez PESABydgoszcz S.A. Klimatyzacja, wygodna przestrzeń, miejsca dla niepełnosprawnychi dla naszych najmłodszych pasażerów to tylko niektóre z udogodnień tychpociągów. Ponadto przewoźnik zmodernizował kilkadziesiąt sztuk EN57, którejeżdżą m.in. po torach w woj. wielkopolskim oraz świętokrzyskim. Nowe pojazdyto m.in. dostęp do Internetu (Link, Impuls, EN57AL) oraz – jedyne w segmencieprzewozów regionalnych – strefy dla dzieci. Łączna liczba nowych izmodernizowanych składów, które wyjechały na tory
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
w 2017 r. wyniosła 46. To dopiero początek rewolucjitaborowej, która dokona się w najbliższych latach. Podczas ubiegłorocznychtargów TRAKO przewoźnik przedstawił strategię taborową, która zakładapozyskanie 230 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz co najmniej 30 pojazdówhybrydowych.
Rozwój kanałówsprzedaży
Wzrost liczby pasażerów to także efekt rozwijania nowychkanałów sprzedaży. W październiku 2017 r. nawiązano współpracę z KOLPORTEREM.Dzięki temu sieć sprzedaży poszerzyła się o blisko 800 saloników prasowychzlokalizowanych w całym kraju. Od grudnia 2017 r. w wybranych (ok. 200)punktach nabyć można także bilety okresowe: tygodniowe, miesięczne orazkwartalne. Na początku tego roku przewoźnik podpisał umowę na dostawęnowoczesnych terminali mobilnych. Oznacza to, że już niedługo pasażerowie, zabilet kupowany u obsługi pociągu, będą mogli zapłacić kartą. Ponadto biletymożna kupić poprzez stronę polregio.pl oraz na portalu e-podroznik.pl, poprzezaplikację mobilną SkyCash lub w automatach biletowych, a także w ponad 200własnych lub agencyjnych kasach na terenie całego kraju.
Warto jednak przypomnieć, że Przewozy Regionalne niedawnozrezygnowały ze współpracy z KOLEO.
Przewoźnik podaje, że to nie wszystkie udogodnienia, jakiedla pasażera wprowadził w ostatnim czasie. W ubiegłym roku podpisano kolejneumowy na wspólne honorowanie biletów z komunikacją miejską (m.in. w Łodzi,Wrocławiu, Opolu oraz Rzeszowie), innymi przewoźnikami kolejowymi (np. PakietPodróżnika) oraz PKS-ami – dzięki czemu podróżujący nie muszą już kupować dwóchoddzielnych biletów u dwóch różnych przewoźników. Integracja z przewoźnikamiautokarowymi to także dostosowanie rozkładów jazdy tak, by dogodnie przesiąśćsię z jednego środka transportu na drugi.
„