Przewozy Regionalne odratowane za cenę cięć
Marszałkowie 12 województw poparli plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych;oznacza to, że udało się uzyskać wymaganą większość do wprowadzenia działań naprawczych w spółce – poinformował w czwartek na konferencji prasowej prezes spółki Tomasz Pasikowski. 'To ważny moment, ponieważ od dłuższego czasu trwały rozmowy i negocjacje dotyczące tego planu restrukturyzacji. Teraz przystąpimy do negocjacji dwustronnych kontraktów na wykonywanie usług przewozowych w poszczególnych województwach na pięć lat’ – powiedział Pasikowski. Minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak oceniła, że dobrze się stało, że marszałkowie porozumieli się ws. planu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. 'To zamyka pewien etap. Będzie można przejść do bardziej konkretnych działań – umawiania się z samorządami co do konkretnych kroków restrukturyzacyjnych’ – powiedziała PAP szefowa MIR. Plan restrukturyzacji zakłada, że skarb państwa zasili kwotą 750 mln zł Agencję Rozwoju Przemysłu (ARP), a Przewozy Regionalne (wyemitują udziały, które obejmie ARP – gotówka wpłynęłaby do spółki. Agencja stałaby się większościowym udziałowcem PR, 600 mln zł przeznaczone zostałoby na oddłużenie spółki, a 150 mln na jej restrukturyzację, w tym modernizację taboru. Plan poparli marszałkowie województw: mazowieckiego, śląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, pomorskiego, lubuskiego, wielkopolskiego, podlaskiego, podkarpackiego, małopolskiego. To ok. 75 proc. udziałowców. Dodatkowo – jak poinformował Pasikowski – woj. łódzkie poparło plan, ale ze względów proceduralnych marszałek tego województwa 'nie mógł złożyć w czwartek podpisu’. 'Jeśli marszałek woj. łódzkiego podpisze porozumienie, to poparcie dla planu wzrośnie do ok. 81,6 proc. udziałowców’ – zaznaczył Pasikowski. Dodał, że trwają jeszcze rozmowy ws. wsparcia planu z przedstawicielami województw: dolnośląskiego, zachodnio-pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. 'Jestem optymistą, jeśli chodzi o województwa warmińsko-mazurskie i zachodnio-pomorskie. Moje obawy związane są z woj. dolnośląskim. Tam jest pomysł na budowę swojego przewoźnika, choć mamy deklaracje, że w ciągu najbliższych pięciu lat istnieje potrzeba korzystania z usług Przewozów Regionalnych’ – wyjaśnił. 'Plan restrukturyzacyjny zakłada trwałe obniżenie bazy kosztowej spółki o 200-220 mln zł. Zakładamy, że po pięciu latach realizacji tego planu spółka będzie trwale rentowna, będzie oferowała usługi zdecydowanie na lepszym poziomie niż obecnie’ – zaznaczył Pasikowski. Wyjaśnił, że do 30 września br. PR chciałyby przeprowadzić cały proces decyzyjny w taki sposób, aby we wrześniu większościowym udziałowcem spółki była ARP i objęła udziały w formie gotówkowej, co z kolei umożliwi przeprowadzenie operacji oddłużenia do końca 2015 r. Prezes zaznaczył, że plan restrukturyzacji zakłada też redukcję zatrudnienia. 'Celem projektu nie jest zwalnianie tylko ochrona miejsc pracy i doprowadzenie do rentowności spółki. Natomiast będziemy dostosowywać liczbę pracowników do tego, jak wygląda popyt na nasze usługi. Musimy umieć spojrzeć prawdzie w oczy i przyznać, że jednym z punktów planu jest optymalizacja, która będzie związana z jakąś redukcją zatrudnią’ – przyznał Pasikowski. Dodał, że na razie nie może podać dokładnych liczb związanych ze zwolnieniami. 'Nie chcę i nie mogę dzisiaj powiedzieć, o jakich liczbach myślimy, bo jeszcze trwają uszczegółowienia wszystkich inicjatyw oszczędnościowych i dopiero po ich zakończeniu będziemy mogli podać precyzyjne liczby. (…) Na pewno będzie do tego oferowany program osłonowy, mam tutaj na myśli programy dobrowolnych odejść czy inne rozwiązania’ – powiedział Pasikowski. Zaznaczył, ze kwestia ewentualnych zwolnień będzie omawiana też z partnerami społecznymi. Dyrektor finansowy spółki Wojciech Kroskowski poinformował podczas konferencji, że wynik operacyjny PR w 2014 r., czyli relacja przychodów i kosztów, jest pierwszy raz od usamorządowienia spółki pozytywny i wyniósł ok. 30 mln zł. 'Niestety, koszty odsetkowe związane z obsługą długu przekraczają zysk operacyjny, więc wiemy, że będziemy mieli stratę, ale mniejszą niż zakładaliśmy. Przypomnę, że zakładaliśmy na 2014 r. stratę – minus 28 mln zł. Mogę już powiedzieć, że będzie to znacząco mniej’ – mówił Kroskowski. Dodał, że w marcu mają się zacząć negocjacje między PR a marszałkami województw dotyczące podpisania pięcioletnich umów na świadczenie usług przewozowych w każdym z województw. 'Mając podpisane umowy będziemy mogli złożyć plan do KE w lipcu br. i wystąpić o zgodę na wsparcie ze środków publicznych’ – dodał.