Przewozy Regionalne modernizują tabor za unijne pieniądze

inforail
22.06.2015 10:44

Przewozy Regionalnepodpisały umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych nadofinansowaniew ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dwóch projektów ?modernizacji 21 pociągów EN57 oraz 18 wagonów i 5 lokomotyw elektrycznych.Odnowiony tabor będzie obsługiwał połączenia międzywojewódzkie. Całkowitawartość inwestycji wynosi ponad 215 mln zł, z czego kwota dofinansowania ześrodków Unii Europejskiej ? ponad 122 mln zł.

Jak informuje rzeczniczkaprasowa przewoźnika modernizacjapociągów oznacza całkowitą zmianę zarówno wyglądu zewnętrznego, jakiwewnętrznego. Dzięki niej podwyższony zostanie komfort podróżowania dlapasażerów. Obejmuje ona dostosowanie składów do podróży przez osobyniepełnosprawne oraz spełnia wszelkie normy środowiskowe. Modernizacja, opróczkomfortu, zapewni pasażerom także jeszcze większe bezpieczeństwo. Zmodernizowanytabor będzie mógł jeździć z prędkością 120 km/h.

W ramach pierwszegoprojektu odnowionych zostało 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57,18 z nich będzie dowozić na co dzień pasażerów do szkoły czy pracy, a 3 będąstanowiły rezerwę. Nowy tabor będzie obsługiwał (w całości lub częściowo)następujące linie: Wrocław ? Zielona Góra ? Szczecin, Kołobrzeg ? Piła ? Poznań? Wrocław ? Kłodzko oraz Poznań ? Ostrów Wlkp. ? Łódź. Modernizacja rozpoczęłasię w styczniu bieżącego roku. Według harmonogramu pierwszy zmodernizowanyskład ma wyjechać na tory we wrześniu, a ostatni ? wgrudniu 2015 roku.Wartość projektu to 160 160 854,06 zł, w tym kwota dofinansowania ześrodkówUnii Europejskiej ? 90 918 853,52 zł.

Drugi projekt obejmiezwrot kosztów modernizacji 18 wagonów i 5 lokomotyw elektrycznychprzeznaczonych do obsługi połączeń międzywojewódzkich. Odnowione składy są jużużytkowane na co dzień na trasie Poznań ? Wrocław ? Wałbrzych ? Jelenia Góra ?Szklarska Poręba. Wartość projektu to 55 645 597,83 zł, w tym kwotadofinansowania ze środków Unii Europejskiej ? 31 469 200,00 zł.

Dla pasażerów PrzewozówRegionalnych zmodernizowany tabor oznacza podniesienie komfortu podróży.Chcielibyśmy, by takich modernizacji było jak najwięcej. Teraz jednak spółka,ze względu na swoją sytuację finansową, nie dysponuje środkami na nowy taborlub jego modernizację ? mówi Tomasz Pasikowski, prezes zarządu PrzewozówRegionalnych. ? Abyśmy mogli odzyskać zdolności inwestycyjne konieczne jestprzeprowadzenie restrukturyzacji opartej przede wszystkim na wieloletnichumowach na świadczenie usług przewozowych w poszczególnych województwach. Tylkoprzewidywalność pracy, a tym samym dochodów, połączona z oddłużeniem ze stronySkarbu Państwa, umożliwi odzyskanie rentowności i inwestycje m.in. w nowy tabor- dodaje.