Przewozy Regionalne kupiły trzy ezt-y. Bo płacą kary za brak taboru, a ten mają najstarszy w Polsce
Przewozy Regionalnekupiły trzy zmodernizowane EN57 od województwa zachodniopomorskiego. Zapłaciłyza nie 18 609 000.00 PLN.
Przewoźnik kupił składy o oznaczeniu kolejowym EN57AL inumerach 943, 1369 i 1556. I musiał z tego zakupu się wytłumaczyć. Stwierdził,że zamawiający nie ma innej możliwości nabycia sprzedawanych EZT, jak poprzezprzystąpienie do przetargu, o którym mowa w poprzednim zdaniu, w roli oferenta,tj. podmiotu składającego ofertę zakupu przedmiotu przetargu. Tym samym jedynymtrybem nabycia EZT– wobec braku wyłączenia przepisów ustawy Prawo zamówieńpublicznych – jest zamówienie z wolnej ręki.
Ogłoszenie o przetargu zostało opublikowane przezZachodniopomorski Urząd Marszałkowski w dniu 29 stycznia 2020 r. Na podstawieprzepisów Pzp „w związku z trwającymi przez bardzo krótki okres szczególniekorzystnymi okolicznościami możliwe jest udzielenie zamówienia po cenieznacząco niższej od cen rynkowych” Spółka może przystąpić do przetargu, gdyżokreślone przesłanki zostają spełnione.
Przedmiotowe ogłoszenie pozycjonuje jego przedmiot (EZTserii EN57AL) jako wyjątkowy, nieobecny na rynku, dostępny w bardzo krótkimokresie. Co więcej, ze względu na tryb sprzedaży EZT przez Urząd Marszałkowski,w ramach ogłoszonego przetargu na zbycie przedmiotowego mienia, tryb nabyciaEZT jest zbliżony do określonego w przesłance wskazanej w Pzp, tj. w sytuacjigdy zamówienie na dostawy jest dokonywane na giełdzie towarowej (…), ponieważPrzewozy Regionalne, będąc nie tylko Oferentem w rozumieniu ogłoszonegoprzetargu na sprzedaż EZT, ale także Zamawiającym w rozumieniu przepisów Pzp, wzaistniałych okolicznościach faktycznych i obecnym stanie prawnym, może zawrzećumowę o zamówienie publiczne przystępując do przetargu, czyli trybu sprzedaży oz góry określonych zasadach i warunkach, których jako potencjalna strona umowynie może zmienić (może je jedynie zaakceptować i złożyć ofertę albo nie), aponadto trybu sprzedaży, który wszystkim uczestnikom obrotu zapewnia jednakowewarunki zawierania transakcji oraz jednakowy dostęp w tym samym czasie doinformacji na temat „rynku”, na którym dochodzi do zbycia EZT. Stądpodobieństwo do sposobu zakupu na giełdzie towarowej.
Przewozy Regionalne same przyznają, że posiadają jeden znajstarszych w Polsce parków taborowych. W tej sytuacji muszą wykorzystywaćkażdą z bardzo rzadko występujących sytuacji rynkowych, w którym możliwe jestnabycie EZT o odpowiednich parametrach technicznych i standardzie odpowiednimdla pasażera.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Braki wystarczającej liczby nowych i zmodernizowanychwpływają nie tylko na wizerunek Spółki, ale powodują również odpowiedniekonsekwencje finansowe w postaci kar nałożonych od zarządców infrastrukturyoraz organizatorów przewozów. Spółka utraciła w wyniku wypadku z pojazdemdrogowym jeden zmodernizowany EZT EN57AL-2108, a Centrum Unijnych ProjektówTransportowych wskazało potrzebę podjęcia w jak najkrótszym czasie działań,które doprowadzą do uzupełnienia ilostanu taborowego o EZT o parametrach nieniższych niż ww. EZT, w celu utrzymania trwałości projektu unijnego. Wkontekście powyższego, Przewozy Regionalne traktują ogłoszony przez zachodniopomorskieprzetarg na sprzedaż 3 zmodernizowanych EN57AL, w którym wzięło udział, jakosytuację o szczególnie korzystnych okolicznościach trwającą przez bardzo krótkiokres, m. in. z powodu potrzeby pozyskania zmodernizowanych lub nowych EZT wcelu realizacji oferty przewozowej zgodnie z wymogami stawianymi przezorganizatorów przewozów i zarządców infrastruktury, która to potrzeba,wzmocniona została o konieczność pilnego zastąpienia wycofanego z eksploatacjiEZT. Spółka nie ma możliwości pozyskania w tak krótkim czasie 3 EZTzmodernizowanych lub nowych, na warunkach finansowych, na które PrzewozyRegionalne mogą sobie pozwolić – Spółka poddana została restrukturyzacji i musizachowywać bardzo rygorystyczną dyscyplinę finansową.
„