TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Przewozy Regionalne dostają pieniądze i likwidują połączenia na Śląsku
Przewozy Regionalne dostają pieniądze i likwidują połączenia na Śląsku
inforail
18.02.2012 17:15
Przewozy Regionalne dostają pieniądze i likwidują połączenia na Śląsku
Mimo, że Zarząd Województwa Śląskiego podjął decyzję o przyznaniu Przewozom Regionalnym ponad 120 mln zł dotacji na organizację przewozów pasażerskich blisko 100 z 480 pociągów Przewozów Regionalnych codziennie kursujących w woj. śląskim zniknie w najbliższym czasie z rozkładu jazdy. Cięcia będą wprowadzane w dwóch etapach: od 1 marca i od 1 czerwca tego roku. Jak informuje PAP ograniczenie kursów to efekt decyzji zarządu woj. śląskiego, dotyczącej wielkości tegorocznego dofinansowania przewozów!
W kwietniu 2011 r. samorząd zamawiał na 2012 r. w Przewozach 480 pociągów, które zaczęły jeździć zgodnie z rozkładem obowiązującym od grudnia ub. roku. Spółka oczekiwała na ten cel blisko 150 mln zł dotacji. Samorząd początkowo zadeklarował 90 mln zł, ale w czwartek poinformował o zwiększeniu tej kwoty do 120 mln zł. Samorządowcy przyznali jednocześnie, że taka kwota dotacji oznacza ograniczenie przewozów na najmniej obłożonych trasach.
Według piątkowej informacji śląskiego zakładu Przewozów Regionalnych będą to połączenia: Bielsko-Biała – Czechowice-Dziedzice – Pszczyna – Rybnik, Czechowice-Dziedzice – Cieszyn, Rybnik – Chałupki, Częstochowa – Lubliniec – Opole oraz Bytom – Gliwice.
'Decyzja zarządu woj. śląskiego jest jednak dla przewoźnika ostateczna. Dlatego, w trosce o dobro pasażerów, Przewozy Regionalne przeprowadzą kampanię informacyjną o zmianach w rozkładzie jazdy, wykorzystując wszystkie dostępne sposoby, np. ogłoszenia na dworcach, komunikaty megafonowe czy informacje na stronie internetowej’ – napisano w piątkowym komunikacie Przewozów Regionalnych.
Szczegółowy rozkład jazdy ma być udostępniany pasażerom najpóźniej na tydzień przed wprowadzeniem zmian. Informując w czwartek o tegorocznej kwocie dotacji dla Przewozów Regionalnych przedstawiciele woj. śląskiego akcentowali, że nie stać ich na większą kwotę niż zadeklarowana, ponieważ właśnie przez dotacje dla Przewozów region jest już maksymalnie zadłużony. Dodatkowa zawarta w tegorocznej dotacji kwota ok. 30 mln zł dla kolejowej spółki wiąże się z ograniczeniem wydatków na inne inwestycje. Samorządowcy podkreślają, że próbowali negocjować z Przewozami obniżenie kosztów działalności spółki, jednak nie przyniosło to skutku – dlatego teraz trzeba ciąć pociągi. Z analizy urzędu marszałkowskiego wynika, że koszty Przewozów Regionalnych nie maleją proporcjonalnie do ograniczania pracy przewozowej.
W ub. roku za 8,1 mln tzw. pociągokilometrów województwo przekazało spółce 156 mln zł, a w tym roku na 5,7 mln dopłata ma wynieść ponad 120 mln zł. To znaczy, że praca przewozowa zmniejszyła się o 33 proc., a dotacja o 20 proc. Zdaniem samorządu, Przewozy Regionalne nie radzą sobie m.in. z przerostem zatrudnienia. Początkowo w tegorocznym budżecie woj, śląskiego na organizację kolejowych przewozów pasażerskich przeznaczono 132,2 mln zł, z czego 39,5 mln zł przyznano samorządowym Kolejom Śląskim. Tymczasem pierwotne oczekiwania Przewozów Regionalnych były o ok. 50 mln zł większe od przyznanych im ok. 92 mln zł. Teraz kwota ta wzrosła do 120 mln – równocześnie o 50 mln przekraczając kwotę wynikającą z wiążącej strony wieloletniej umowy.
Dotacja z samorządu województwa służy pokryciu różnicy między przychodami a kosztami ponoszonymi przez przewoźników. Sytuację na rynku przewozów kolejowych w regionie zmieniło powołanie w ub. roku przez samorząd województwa spółki Koleje Śląskie, która od października przejęła obsługę niektórych tras. Obecnie trwają rozmowy na temat zawarcia umowy regulującej zasady przechodzenia osób zatrudnionych w Przewozach Regionalnych do Kolei Śląskich.
Sprawa wiąże się z restrukturyzacją śląskiego zakładu Przewozów Regionalnych. W styczniu ruszyła tam procedura zwolnień grupowych, obejmująca na razie 139 osób. Według związkowców z Przewozów Regionalnych zwolnienia wynikają m.in. z przekazywania przez przewoźnika połączeń Kolejom Śląskim.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024