Przewozy Regionalne czują się krzywdzone przez Małopolskę
Sejmik WojewództwaMałopolskiego planuje podjąć uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie dospółki Koleje Małopolskie wkładu pieniężnego oraz wkładu niepieniężnego(aportu) pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych o wartości ponad 50 mln złzakupionych przy współudziale Unii Europejskiej – piszą w komunikacie prasowymPrzewozy Regionalne.
W ich ocenie podjęcie uchwały poskutkuje dalszym,nieuzasadnionym krzywdzeniem Spółki poprzez niewywiązywanie się Województwa zzawartych umów.
Spółka podaje, że na początku 2018 roku wezwała WojewództwoMałopolskie do wykonania obowiązku udostępnienia jej dwóch sztukczteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych spośród nowychelektrycznych zespołów trakcyjnych, do czego Województwo Małopolskiezobowiązało się w umowie PSC.
Przewozy Regionalne podkreślają, że postępowanie WojewództwaMałopolskiego w zakresie braku wywiązywania się ze zobowiązań przyjętych wporozumieniu oraz umowie PSC, podlega kontroli w odniesieniu do zachowanianależytej staranności, o której mowa w art. 355 kc. Mając na uwadze dobropasażerów Województwa Małopolskiego Przewozy Regionalne prowadzą działania wkierunku egzekwowania zapisów umów i porozumień, bowiem należyte wykonanieobowiązków kontraktowych zawartych w umowie PSC podlega dodatkowoodpowiedzialności opartej na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym (art. 471i nast. ).
Przewoźnik zwraca uwagę, że z Wystąpienia PokontrolnegoNajwyższej Izby Kontroli wynika, że począwszy od początku obowiązywaniarozkładu jazdy 2015/2016, spółka Koleje Małopolskie otrzymywała od WojewództwaMałopolskiego (w drodze umów użyczenia lub dzierżawy) znacznie większą liczbętaboru kolejowego niż spółka PR. Zgodnie z umowami PSC zawartymi przezWojewództwo w dniu 7 grudnia 2015 r. z każdym z ww. operatorów, spółka KolejeMałopolskie otrzymać miała 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych (5 miało byćprzedmiotem umowy użyczenia, a 10 – przedmiotem umowy dzierżawy), podczas gdyspółka PR – już tylko 6 pojazdów w ramach umowy użyczenia i kolejne 6 w formuledzierżawy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– Podjęcie przez Sejmik Województwa Małopolskiegoprzedmiotowej uchwały, będzie skutkowało brakiem możliwości wywiązania się zezobowiązania zawartego w umowie PSC,poprzez co dojdzie do nieuzasadnionego pokrzywdzenia Spółki PrzewozyRegionalne. W wyniku tego powstanie uzasadniona wątpliwość co do tego, czyudzielana spółce Koleje Małopolskie przez Województwo Małopolskie pomocfinansowa oraz rekompensaty są adekwatne, biorąc pod uwagę liczbęudostępnianego tej spółce taboru w proporcji do realizowanej przez nią pracyeksploatacyjnej. Przekazane w ten sposób wsparcie finansowe, przy jednoczesnejodmowie udzielenia go Przewozom Regionalnym będzie zatem nie tylko naruszeniemprzez Województwo Małopolskie zobowiązań umownych, ale również praktykąnaruszającą reguły konkurencji – mówi Krzysztof Zgorzelski, Prezes PrzewozówRegionalnych.
Co na to Urząd Marszałkowski? Czekamy na stanowisko.
„