Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przewozy Regionalne były przeciwne uruchomieniu połączeń LEO Express do Terespola

inforail
06.01.2020 08:45

Przewozy Regionalne,mimo że nie uruchamiają połączeń dalekobieżnych na trasie Warszawa – Terespol,złożyły do UTK wniosek o badanie równowagi ekonomicznej w toku postępowania oprzyznanie otwartego dostępu czeskiemu przewoźnikowi LEO Express.

Przewozy Regionalne stwierdziły, że realizują przewozy międzyinnymi na linii nr 2 Warszawa Centralna – Terespol na odcinku Terespol – Łuków– Siedlce oraz Terespol – gr. państwa – Brest Centralnyi, na podstawie zawartejw dniu 9 grudnia 2016 roku z Województwem Lubelskim umową o świadczenie usługpublicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich na lata 2017 – 2020.

Wskazały, że dodatkowe połączenia innych przewoźników natych samych odcinkach linii kolejowych stwarzają realną możliwość przejęciaczęści podróżnych z pociągów REGIO tym bardziej, że przewoźnik LEO Express nieograniczył dostępności i taryfy na trasie przejazdu w komunikacji krajowej.Połączenia takie mogą obniżyć rentowność pociągów REGIO objętych umową oświadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskichzarówno na odcinku Siedlce – Terespol jak również w komunikacji przygranicznejw relacji Terespol – Brest Centr. – Terespol.

Przewozy Regionalne podniosły, że uruchomienie nowychpołączeń, w oparciu o zgłoszony projekt rozkładu jazdy, byłoby kolizyjne dlapociągów uruchamianych przez ww. przewoźnika, w ramach kontraktu służbypublicznej. Kolizja dotyczy pociągów:

1. REGIO nr 11815 rel. Łuków – Terespol;

2. REGIO nr 11799 relacji Łuków – Biała Podlaska;

3. REGIO nr 119 rel. Brest Centr. – Terespol; oraz

4. REGIO nr 11822 na odcinku Łuków – Siedlce.

Przewozy Regionalne zaakcentowały, że główna wymiana pasażerskapociągów REGIO odbywa się na stacjach Terespol, Łuków oraz Siedlce tj.postojach handlowych przewidzianych w projekcie rozkładu jazdy Leo ExpressGlobal.

Ponadto Przewozy Regionalne oszacowały, że uruchomienieprzez Leo Express Global nowej usługi przewozu osób koleją, może skutkować obniżeniemprzychodów, niestety nie wiadomo o ile, bo to tajemnica spółki.

Przy okazji dowiedzieliśmy się, że Przewozom Regionalnym przeszkadzatakże pociąg PKP Intercity „Skaryna”, który zagraża przygotowaniu i realizacjirozkładu jazdy pociągów pełniących służbę publiczną, będących w finansowaniuorganizatora przewozów. Podobnych efektów może dostarczyć uruchamianie przezLeo Express Global nowych połączeń, w ramach wniosku o przyznanie otwartegodostępu.

Po wezwaniu przez Prezesa UTK Przewozy Regionalne wskazały,że nie jest obecnie możliwe oszacowanie elastyczności przewozów. Jednocześnieww. przewoźnik kolejowy zaznaczył, że: na liniach gdzie występuje konkurencjajednym z najistotniejszych czynników jest cena, której obniżenie w przypadkuomawianego odcinka nie daje możliwości zwiększenia potoku podróżnych na tyle,aby pozyskać przychody na niezmienionym poziomie. Utrata przychodów powodujezwiększenie rekompensaty wypłacanej przez Organizatora.

Przewozy Regionalne, w dalszej części stanowiska,poinformowały, że nie zaobserwowały potencjalnych korzyści, które mogłyby byćnastępstwem uruchomienia przez Leo Express Global nowej usługi przewozu osób. Wocenie ww. przewoźnika kolejowego: wprowadzenie dodatkowych połączeń nieprzyniesie oszczędności zarówno w obszarze taborowym jak i pracowniczym. Faktwprowadzenia dodatkowych pociągów na omawianym odcinku łącznie z przejściemgranicznym może spowodować utrudnienia w ruchu lokalnym i przygranicznympociągów REGIO, a nawet skutkować odwołaniem pociągów w relacji Terespol –Brest Cent. – Terespol z powodu braku przepustowości na stacji granicznej(priorytet pierwszeństwa przejazdu pociągów międzywojewódzkich imiędzynarodowych).

Prezes UTK nie dał wiary wywodom Przewozów Regionalnych istwierdził, że uruchomienie nowego połączenia przez Leo Express Global niebędzie stanowiło zagrożenia równowagi ekonomicznej obowiązującego kontraktusłużby publicznej, zawartego pomiędzy Przewozami Regionalnymi a województwemlubelskim. Dodatkowo Prezes UTK zwrócił uwagę, że pociągi realizującepołączenia dla Przewozów Regionalnych w istocie zorientowane są na zapewnianieinnego rodzaju usług, aniżeli ma to docelowo czynić nowe połączenie Leo ExpressGlobal.

W ocenie Prezesa UTK Intencją Leo Express Global jestzapewnienie nowej usługi przewozu osób, umożliwiającej przemieszczanie siękoleją przez terytorium Republiki Czeskiej, Rzeczypospolitej Polskiej orazRepubliki Białorusi (w dowolnych kierunkach, przewidzianych warunkami niniejszejdecyzji). Istotą nowej usługi jest realizacja połączeń o charakterze międzynarodowym,o zdecydowanie większej skali niż ma to miejsce np. w przypadku pociągówPrzewozów Regionalnych, wykonujących połączenia do stacji Brest Centralnyi.Nowa usługa Przewoźnika ma przewidywać również taką konstrukcję oferty, którama promować realizowanie przez pasażerów podróży na dłuższe odległości niżtylko w ramach jednego województwa czy nawet dwóch. Przewozy, które realizująPrzewozy Regionalne mają odpowiadać na potrzeby społeczności w zakresie dojazdudo/z pracy lub szkoły, gdzie Leo Express Global ma z założenia zaspokajać potrzebytransportowe turystów, osób podróżujących z Brześcia do Pragi i Polski w celachzarobkowych i biznesowych, a także osób podróżujących z Polski do Białorusi wcelach turystycznych oraz biznesowych.