Przetarg na studium wykonalności Kolei Metropolitalnej dopiero z końcem roku
Do końca rokuGórnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zamierza ogłosić przetarg na wykonaniestudium wykonalności dla tzw. Kolei Metropolitalnej – poinformował wponiedziałek odpowiedzialny m.in. za transport członek zarządu GZM GrzegorzKwitek.
Czterowariantową koncepcję Kolei Metropolitalnejprzedstawiono w styczniu br. Dokument ma być podstawą do dyskusji, jakoptymalnie zorganizować transport szynowy w Metropolii.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja – mocą ustawyprzygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu – skupia 41 miast i gmincentralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób.Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.
Od początku organizowania GZM jej przedstawicieleakcentowali, że podstawą transportu publicznego na terenie Metropolii powinienbyć transport szynowy, który przez ostatnich 30 lat tracił tam na znaczeniu.Deklarując wolę odwrócenia tej tendencji, samorządowcy w ub. roku zamówiliopracowanie koncepcji tzw. Kolei Metropolitalnej. Przetarg wygrali eksperciPolitechniki Śląskiej, którzy przygotowali czterowariantową koncepcję takiejkolei.
W poniedziałek Kwitek uczestniczył w prezentacji efektówprac zespołu, którego zadaniem jest optymalizacja siatki połączeń transportupublicznego w całej Metropolii. Zakładając, że to kolej będzie główną warstwąszkieletu komunikacyjnego na terenie GZM, zespół zaproponował uzupełnienie jej- w perspektywie około dwóch lat – kilkunastoma szybkimi liniami autobusowymi,a także kilkunastoma kolejnymi liniami o charakterze dowozowo-odwozowym.
Odpowiadając na pytania o zagrożenia związane z rozwojemoferty kolejowej, wynikające m.in. z niepewności co do realizacji potrzebnychpod tym kątem inwestycji po stronie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, członekzarządu GZM nawiązał do podpisanego w czerwcu br. listu intencyjnego Metropoliii PLK.
W dokumencie tym kolejowa spółka zadeklarowała m.in.wsparcie merytoryczne w pracach nad studium wykonalności przedsięwzięcia,którego przygotowanie zamierza zlecić Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.Wymieniono też inwestycje już realizowane lub planowane przez PLK, istotne dlaprzyszłej Kolei Metropolitalnej.
W kontekście studium wykonalności Kolei MetropolitalnejKwitek podał w poniedziałek, że przetarg na jego wykonanie GZM zamierza ogłosićdo końca tego roku. Zaznaczył, że kluczowe pod tym kątem rozwoju idei KoleiMetropolitalnej będą – realizowane zgodnie z zapowiedziami rządu w pierwszejkolejności w nowej unijnej perspektywie finansowej – rozbudowa linii kolejowejpomiędzy Będzinem i Katowicami oraz modernizacja tzw. magistrali węglowej odChorzowa w stronę Tarnowskich Gór.
„Oczywiście jesteśmy tu uzależnieni od inwestycji; widzimy,jaki jest wzrost kosztów na budowach. Dlatego tam, gdzie perspektywy budowyKolei Metropolitalnej są odległe, w zakresie ok. 10 lat, uruchamiamy połączeniaautobusowe, które będą uzupełnieniem tego, co jest. Natomiast cały czaszwiększamy pracę przewozową na istniejących liniach – przy ograniczeniach ichprzepustowości i ilości taboru” – wyjaśnił.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zgodnie z czerwcowym listem intencyjnym wśród inwestycjirealizowanych i planowanych przez PKP PLK, a istotnych z punktu widzenia KoleiMetropolitalnej, są m.in. rozbudowa linii kolejowych nr 1 i 139 na odcinkuBędzin-Katowice i Katowice Ligota, a także zlecenie opracowania dokumentacjiprojektowej dla przebudowy stacji Gliwice Łabędy, wraz z budową nowegoprzystanku osobowego Gliwice Kopernik.
Planowane jest także opracowanie studium wykonalności izlecenie dokumentacji projektowej modernizacji lub budowy linii kolejowejTychy-Bieruń Stary-Nowy Bieruń oraz odbudowa mijanki Łaziska Górne Brada. Innyprojekt zakłada przebudowę infrastruktury kolejowej i drogowej stacji DąbrowaGórnicza i przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg. Do tego wartego ok. 90 mln złdąbrowskiego projektu, który ma w przyszłości służyć także koleimetropolitalnej, Metropolia dołoży 26 mln zł.
Zgodnie z przygotowaną przez naukowców Politechniki Śląskiejkoncepcją Kolei Metropolitalnej pierwszy jej wariant zakłada wykorzystanieistniejących linii kolejowych, zarządzanych przez PKP PLK. W tym warianciekolej metropolitalna miałaby ograniczać się do relacji Gliwice–Dąbrowa GórniczaZąbkowice oraz Tarnowskie Góry–Tychy Miasto. Zakładane działania obejmujązaplanowane już: zakupy taboru przez GZM i modyfikacje rozkładów jazdy, którezapewniłyby – szczególnie na trasie Gliwice–Ząbkowice, kursowanie pociągów conajmniej co 15 minut w szczycie.
Drugi wariant zakłada wykorzystanie tych samych przebiegówlinii (jednak z wydzielonymi dla kolei metropolitalnej torowiskami) orazwydłużenie jej południowej trasy do stacji Nowy Bieruń (wymaga to odbudowylinii z Tychów). Taki główny szkielet linii miałby 123 km; wymagałby budowy 21nowych przystanków, rewitalizację – 3, zmianę lokalizacji – 2 i likwidację – 3.
Kolejne warianty zakładają wykorzystanie, prócz istniejącejtzw. kolei ciężkiej (w standardzie UIC), również kolei lekkiej (na kształtwarszawskiej WKD) oraz – w przyszłości – np. monorail. W jednym z wariantówzakłada się ponadto m.in. poprowadzenie wydzielonymi technicznie lub jedynieorganizacyjnie odcinkami połączenia Gliwice–Ruda Halemba–Mikołów–Tychy Miasto(pod kątem kolei lekkiej, z częściowo odbudowaną lub nową infrastrukturą).
„