Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przetarg na piętrowe składy dla PKP Intercity jeszcze w 2021 roku

inforail
14.01.2021 09:45

Jeszcze w 2021 roku może zostać ogłoszony przetarg na dostawę piętrowych push&pulli dla PKP Intercity – poinformował szef przewoźnika Marek Chraniuk.

O ich zakup zapytaliśmy Prezesa podczas konferencji, na której poinformowano o podpisaniu nowej umowy do 2030 roku.

Na trasę Kraków-Katowice

Składy te mogłyby być wykorzystywane m.in. na trasie Kraków – Katowice. Przypomnijmy, że po zakończeniu remontu, co ma nastąpić w 2022 roku, należy spodziewać się tak dalszych wzrostów potoków pasażerskich. PKP Intercity przygotowują się do zakupu takich składów, poprzez dialog techniczny z producentami, który został ogłoszony w ubiegłym roku. Przewoźnik wskazał w nim, że jest zainteresowany 7-wagonowymi składami piętrowymi typu push-pull wraz z lokomotywami wielosystemowymi.

Warto dodać, że pomysł nie jest nowy. W 2011 roku przewoźnik ogłosił przetarg na wyprodukowanie i dostarczenie fabrycznie nowych 30 pasażerskich wagonów piętrowych, bez napędu i bez kabin sterowniczych, w tym 5 pasażerskich wagonów piętrowych klasy 2przystosowanych do obsługi podróżnych z ograniczoną mobilnością oraz do przewozu rowerów, 5 pasażerskich wagonów piętrowych klasy 1 bez wydzielonej przestrzeni do obsługi podróżnych z ograniczoną mobilnością oraz do przewozu rowerów oraz 20 pasażerskich wagonów piętrowych klasy 2 bez wydzielonej przestrzeni do obsługi podróżnych z ograniczoną mobilnością oraz do przewozu rowerów. Wówczas szacunkowa wartość zamówienia bez VAT określona została na 153000 000,00 PLN. Wagony miały zostać przeznaczone do obsługi linii Warszawa –Łódź i być przystosowane do poruszania się z prędkością do 160 km/h.Teraz ich przeznaczenie ma być jednak nieco inne.

Pojazd wodorowy wspólnie z PESĄ

PKP Intercity nie wyklucza także pozyskania hybryd. Takie składy wpisują się w rozwój kolei jako ekologicznego środka transportu. Dostrzegamy potrzebę zakupu takich pociągów, są one przyszłością - powiedział odpowiadając na pytanie InfoRail.pl Prezes Marek Chraniuk.

Jak poinformował Tomarz Gontarz, członek Zarządu PKP Intercity, spółka pracuje razem z PKN Orlen i z PESĄ nad stworzeniem pojazdu napędzanego wodorem. Chcielibyśmy taki pojazd mieć w swoim parku taborowym – wskazał Gontarz.              

19 mld zł inwestycji w rozwój kolei jako ekologicznego środka transportu

Przewoźnik podał, że rozwój roli kolei będzie napędzany potężnymi inwestycjami w nowoczesną flotę pociągów. PKP Intercity zakupi nowy tabor, zapewniający komfortowe i bezpieczne warunki podróżowania oraz spełniający rosnące wymagania podróżnych. Planowane inwestycje obejmują m.in.:

· zakup 38 składów wagonowych, piętrowych typu push-pull do obsługi połączeń międzyaglomeracyjnych (np. Warszawa - Łódź, Kraków – Katowice) wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi dostosowanymi do prędkości 200 km/h;

· zakup ponad 500 nowych wagonów, dostosowanych do prędkości nie mniejszej niż 200 km/h;

· modernizację blisko  500 wagonów kursujących z prędkością 160 km/h i 200 km/h;

· zakup 63 (+ opcja 32) lokomotyw wielosystemowych prowadzących pociągi z prędkością 200 km/h;

· zakup 16 lokomotyw hybrydowych, spalinowo – elektrycznych o prędkości maksymalnej w trakcji elektrycznej 160 km/h i w trakcji spalinowej 120 km/h;

· zakup 20  składów zespolonych o napędzie hybrydowym i prędkości max. do 160 km/h.

Odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W najbliższych latach PKP Intercity będzie pracować nad opracowaniem powtarzalnego rozkładu jazdy, który zapewni stabilną i przewidywalną ofertę dla pasażerów.