Przetarg na lubelskie ezt-y: PESA składa odwołanie
Jak już informowaliśmyna łamach InfoRail.pl Lubelski Urząd Marszałkowski ogłosił przetarg na dostawę11 nowych ezt-ów. Odwołanie złożyła PESA, kwestionując zarówno terminy dostaw,jak i techniczne parametry pojazdów.
Firma z Bydgoszczy zarzuca zamawiającemu nierównetraktowanie wykonawców, w związku z dokonaniem opisu przedmiotu zamówienia wsposób nieuprawniony i uniemożliwiający jednemu z wykonawców wykorzystanierozwiązania wypracowanego i rozwijanego przez niego poprzez narzuceniezastosowania pochodzącego od producenta systemów hamulcowych.
Ponadto PESA podnosi, że opis przedmiotu zamówienia został sporządzonyw sposób nieuwzględniający wszystkich wymagań mogących mieć wpływ nasporządzenie oferty, niejednoznaczny i niewyczerpujący. Zdaniem PESY naruszonazostała też równość stosunku cywilnoprawnego, projekt umowy przenosi całeryzyko gospodarcze na wykonawcę.
W związku z powyższym bydgoska firma wnosi o zmianę SIWZpoprzez m.in:
1. wprowadzenie do SIWZ zapisu: system sterowania hamulcempowinien mieścić się na modułowych tablicach hamulcowych, łatwych do montażu idemontażu. Ze względu na niskie koszty LCC i łatwość późniejszego montażuwszystkie komponenty montowane na tablicy hamulcowej muszą być wykonane przeztego samego, jednego producenta;
2. wprowadzenie terminów wykonania zamówienia:
1 etap do 15 kwietnia 2019 roku,
2 etap do 15 listopada 2019 roku.
3. zmianę do załącznika, w ten sposób, aby pojazdyobsługiwały perony do wysokości 900 mm;
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
4. zmiany w zapisach dotyczących kar umownych;
5. zmianę zapisów dotyczących jazdy na dwóch pantografach.
PESA domaga się zatem wydłużenia terminów dostaw pojazdów,argumentując to faktem, że proces projektowania oraz budowy pojazdu szynowegojest złożony i wymaga czasu. Producent podaje, że w ostatnio ogłaszanychprzetargach zamawiający określał czas dostawy pierwszej jednostki na conajmniej 11 miesięcy. PESA podaje także, że jest to związane z czasemoczekiwania na komponenty.
Ciekawą kwestią jest ta, dotycząca peronów. Zamawiającywpisał w SIWZ wysokość 1000 mm. Tymczasem PESA stwierdza, że rozporządzenieKomisji Europejskiej nie obejmuje takiej wartości. Przepisy tego aktu prawnegoobejmują tylko perony o wysokości 550 i 760 mm. PESA stwierdza, że peron owysokości 1000 mm uniemożliwia zastosowanie rampy dla niepełnosprawnych czywindy, która będzie obsługiwać peronu od 760 do 1000 mm. Taka budowa może byćteż zagrożeniem dla wsiadających i wysiadających pasażerów, z uwagi nazmniejszenie prześwitu portalu drzwiowego.
Przypomnijmy, że zamówienie dotyczy 11 ezt-ów przeznaczonychdo obsługi kolejowego, regionalnego ruchu pasażerskiego z prędkościąeksploatacyjną nie mniejszą niż 160 km/h na różnych kategoriach liniikolejowych o peronach o wysokości w przedziale 300-1000 mm (to jeden zelementów kwestionowany przez PESĘ).
„