Prześwietlają wagony i lokomotywy, żeby było bezpieczniej

inforail
27.07.2018 07:15

Tylko w lipcuspecjalne urządzenia dSAT sprawdziły koła ponad 200 tys. pociągów.

Ponad 213 czujników umieszczonych przez PKP Polskie LinieKolejowe S.A. w torach w dzień i w nocy, bez zatrzymywania, monitoruje stanwagonów i lokomotyw. Kontrola zwiększa poziom bezpieczeństwa pasażerów. Przypodejrzeniu usterki, tabor jest natychmiast wyłączany, by nie niszczył torów.

W pierwszej połowie 2018 roku specjalne urządzenia detekcjistanów awaryjnych taboru tzw. dSAT skontrolowały prawie 1,5 miliona przejeżdżającychpociągów. To zwiększa poziom bezpieczeństwa pasażerów i przewozu ładunków orazeliminuje uszkodzony tabor. Ograniczane są możliwości niszczenia toru przezuszkodzone koła wagonów lub lokomotyw oraz źle załadowane wagony. Tym samymeliminuje się opóźnienia i niedogodności dla pasażerów.

Diagnostyka nie wymaga zatrzymywania pociągów. Specjalneczujniki podczerwieni i czujniki światłowodowe zdalnie, „bezkontaktowo” badajątemperaturę łożysk i elementów hamulców. Sprawdzana jest siła nacisku pojazduna szyny. Informacje o ewentualnych usterkach są automatycznie przekazywane dodyżurnych ruchu. Centralny system „śledzi” podejrzany pojazd.

W przypadku stwierdzenia stanu „ostrzegawczego” informacjatrafia do właściciela taboru, który szczegółowo ocenia wagon lub lokomotywę.Stan alarmowy oznacza natychmiastowe zatrzymanie składu np. z uszkodzonymwagonem. Pojazd jest wyłączany i nie powoduje opóźnień innych pociągów. W 2017 roku urządzenia dSAT sprawdziły blisko3 miliony pociągów pasażerskich i towarowych

Kontrola na torach24h

Na sieci kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie LinieKolejowe S.A. działają 213 urządzenia dSAT. Są umieszczone w torach, nagłównych, międzynarodowych korytarzach transportowych, m.in. E 65 Gdynia –Warszawa – Kraków/Katowice, E-20 Kunowice – Warszawa – Terespol, E-30 Węgliniec– Wrocław – Kraków – Medyka. Gęstość i lokalizacja czujników dostosowana jestdo natężenia ruchu pociągów. Wszystkie urządzenia współpracują z centralnymsystemem informatycznym. Takie rozwiązanie ułatwia śledzenie i analizowanietaboru na całej sieci kolejowej. Modernizacja linii kolejowych zwiększa liczbęurządzeń dSAT. Po zakończeniu podstawowych prac, zostaną zamontowane m.in. natrasach Poznań – Piła, Warszawa – Białystok, Poznań – Szczecin, Warszawa –Lublin.