Przesiadki to stały element transportu publicznego
Wiceminister Andrzej Bittel odpowiedział na zapytanie poselskie, dotyczące połączeń kolejowych między Łodzią a Bydgoszczą. Odniósł się m.in. do kwestii przesiadek.
Jak wskazał w rocznym rozkładzie jazdy pociągów 2020/2021 z uwagi na zakończoną konstrukcję nie ma możliwości przetrasowania dodatkowego pociągu. Odnosząc się do rozkładu jazdy edycji 2021/2022, który jest obecnie w trakcie opracowywania przez zarządcę infrastruktury, poinformował, że z uwagi na szeroko zakrojone prace inwestycyjne prowadzone na liniach 3/15/16 oraz 531, mające wpływ na ograniczoną przepustowość, organizator wraz z przewoźnikiem, tj. PKP Intercity, planuje na trasie Bydgoszcz – Łódź – Bydgoszcz liczbę połączeń na poziomie obecnie obowiązującej oferty.
Funkcja dowozowo-odwozowa
Wiceminister infrastruktury przypomniał, że połączenia międzywojewódzkie, co do zasady nie pełnią funkcji dowozowo-odwozowej do miejsc pracy czy nauki, a ich głównym celem jest zapewnienie połączeń pomiędzy głównymi węzłami komunikacyjnymi w kraju. Organizator nie jest w stanie zapewnić bezpośredniości pomiędzy wszystkimi stacjami zatrzymań pociągów, których jest organizatorem. Podejmując decyzje, co do istnienia bezpośrednich połączeń, kieruje się preferencjami pasażerów nie tylko, co do istnienia takich połączeń, ale również do ich jakości.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przesiadki
Fakt występowania przesiadek w transporcie publicznym jest jego stałym elementem, którego w żaden sposób nie można wyeliminować, zaś kwestia zorganizowania dogodnych skomunikowań na stacjach węzłowych jest przedmiotem szczególnej troski zarówno przewoźnika, jak i ministra, jako organu zamawiającego przewozy. Ze względu na hierarchiczny układ systemu planowania publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym, należy pamiętać, że organizatorzy szczebla samorządowego powinni skomunikować swoją ofertę z pociągami zamawianymi przez Ministra – wyjaśnił Bittel. Dodał, że mieszkańcy Bydgoszczy mają do dyspozycji 4 pociągi bezpośrednie w rel. Bydgoszcz – Łódź Widzew – Bydgoszcz oraz 13 pociągów codziennych w rel. Bydgoszcz – Kutno, skąd mogą kontynuować podróż pociągami regionalnymi. Po zakończeniu prac remontowo-modernizacyjnych występujących na przedmiotowej trasie oraz w miarę dostępnych środków finansowych przeznaczonych na realizację umowy o świadczenie usług publicznych organizator wraz z operatorem przeanalizują propozycję i w uzasadnionych przypadkach rozważą jej wdrożenie w kolejnych rozkładach jazdy.