Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przesiadki na stacji Służewiec

inforail
10.07.2013 10:08
Obszar Warszawy na styku dzielnic Włochy, Mokotów i Ursynów jest w ostatnim okresie miejscem, w którym intensywnie rozbudowywana jest infrastruktura drogowa. Przez omawiany obszar, mieszczący zagłębie obiektów biurowych, przebiega linia kolejowa nr 8 Warszawa Zachodnia  –Kraków Główny Osobowy (przez Radom), a także istotna w układzie ulicznym Warszawy ulica Marynarska. Aby sprostać wymogom wzrastającego ruchu drogowego, rozpoczęto budowę trasy N-S na odcinku węzeł Marynarska –węzeł Lotnisko, oznaczoną jako droga ekspresowa S-79. Jednocześnie budowana jest Południowa Obwodnica Warszawy na odcinku Konotopa –Puławska. Realizacja tych inwestycji doprowadzi do znacznej rozbudowy układu ulicznego w tej części Warszawy. Perspektywicznie, południowa obwodnica ma dotrzeć na drugi brzeg Wisły do trasy na Lublin i na Białą Podlaską. Droga S-79 ma natomiast zapewnić wyjazd z Warszawy w kierunku południowym, pełniąc funkcję wspomagającą dla zatłoczonej ulicy Puławskiej. W kierunku północnym, droga S-79, stanowiąca fragment przyszłej miejskiej trasy N-S, ma docierać na Włochy i Bemowo, ułatwiając komunikację w kierunku południe –zachód (wbrew swojej nazwie).
Należy wspomnieć o znacznych opóźnieniach, jakie trapią te inwestycje drogowe. Budowana od 2009 roku trasa S-79 powinna być gotowa już w 2012 r., wciąż jednak trwają prace budowlane i droga nie jest ukończona. Wraz z nią powstał potężny węzeł drogowy przy Marynarskiej, którego niektóre estakady przez wiele lat nie będą wykorzystywane, ze względu na brak środków na budowę dalszych odcinków trasy N-S.
W tym wszystkim przeplata się przebiegająca przez południową Warszawę linia kolejowa do Radomia. Stanowi ona istotny element Warszawskiego Węzła Kolejowego. Szczególnie ważna jest stacja Służewiec, umiejscowiona w sąsiedztwie zagłębia biurowego. W ostatnim okresie układ linii kolejowym w tym rejonie miasta został rozbudowany –w latach 2009-2012 zbudowano linię kolejową na Lotnisko Chopina (oddanie inwestycji znacznie opóźniło się). W rezultacie, przez stację Służewiec kursują zarówno pociągi podmiejskie i regionalne Kolei Mazowieckich z Warszawy w kierunku Radomia, jak i pociągi na Lotnisko Chopina, obsługiwane przez KM i warszawską Szybką Kolej Miejską.
Stacja Służewiec jest strategiczna z transportowego punktu widzenia. Ponad stacją, estakadami przebiega ulica Marynarska, po której kursują popularne linie autobusowe: 189, 401 i 504. Przy torach znajduje się pętla tramwajowa, gdzie docierają linie: 10, 17, 18 i 37. Podróż tramwajem z biurowców na Służewcu i przesiadka na pociąg umożliwia szybki dojazd pociągiem KM w kierunku  Piaseczna, jak i przeciwnym –na Ochotę, do centrum czy też na Pragę. W rezultacie, przesiadka z tramwaju i autobusu do pociągu nabiera istotnego znaczenia i powinna być jak najszybsza.

tram112417_760

Jak w praktyce wygląda przesiadka z tramwaju na pociąg? Pasażerowie wysiadają na wlocie na pętlę Służewiec. Z kursujących co minutę lub dwie tramwajów wylewa się rzeka ludzi. Od torów w poziomie dzieli ich 250 metrów. Trzeba przejść odcinek wzdłuż pętli oraz jeden tor. I w tym momencie pojawia się problem. Otóż przejście przez tory przewidziano górą, schodami. Należy pokonać dużą różnicę wysokości. Estakady są ponad 6 metrów nad ziemią, co oznacza wejście na wysokość drugiego-trzeciego piętra. Tymczasem, w poziomie gruntu da się dojść do peronu. W rezultacie, podróżni decydują się na przejście przez błoto i obecny plac budowy. W jakim celu mają oni pokonywać tak dużą różnicę wysokości? Czy przejście w poziomie przez tor, po którym kursuje co kilka-kilkanaście minut pociąg, stwarza ogromne niebezpieczeństwo? Takiego zdania jest PKP PLK, które nie zgodziło się na wytyczenie przejścia w poziomie toru. W rezultacie, ludzie na własną rękę i własne ryzyko skracają sobie drogę, co jest na pewno dużo bardziej niebezpieczne, niż wytyczenie przejścia przez tory. Oto jak teoria mija się z praktyką.
slu1_760 slu2_760 slu3_760
slu4_760 slu5_760 slu6_760
Węzeł Służewiec / Marynarska to kolejny po Metro Młociny przykład miejsca, gdzie należałoby rozsądniej rozplanować przesiadki. Traktowanie przesiadania się jako kwestii drugoplanowej doprowadza do znacznego wydłużenia całkowitego czasu podróży i niedogodności podróży transportem publicznym, co dla wielu ludzi jest ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o wyborze własnego samochodu.
W temacie przesiadki na autobus, należy nadmienić, iż jest ona dogodna. Prostopadle do torów przebiegają 2 estakady Marynarskiej oraz 2 dodatkowe estakady będące obecnie w budowie. Z bocznych estakad można zejść schodami bezpośrednio na peron stacji Służewiec. Przystanki autobusowe umiejscowiono bezpośrednio przy schodach.