Przenośne urządzenia do utrzymania torowiska (1)
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman””Times New Roman”}
Targi kolejowe są okazją do zapoznania się nie tylko z taborem, lecz i ze specjalistycznym sprzętem służącym do utrzymania i naprawy infrastruktury kolejowej. Jedną z firm, która prezentowała takie urządzenia na Czech Raildays 2012, był Cominvest.
Do prezentowanych maszyn należąło urządzenie służące do zmechanizowanego dokręcania śrub podkładów. Maszyna IHM 250 została wyprodukowana przez włoską firmę FCS sri (www.fcsrail.com) w mieście Polesella, w północnych Włoszech. Urządzenie waży 75 kg i wyposażone jest w silnik benzynowy o mocy 4,8 kW.
Konstrukcja urządzenia opiera się na spawanej ramie wykonanej z giętych rur o przekroju kołowym. Do ramy zamontowany jest silnik, pompa hydrauliczna, zawory, zbiornik paliwa, chłodnica oraz pulpit sterowania. Poniżej pulpitu, w dolnej części ramy, zamocowano nakładkę do nakrętek, umożliwiającą wkręcanie i wykręcanie nakrętek śrub stopowych mocujących podkładki żebrowe do podkładów kolejowych. Wózek, na którym zamocowane jest urządzenie, może być 3- lub 4-kołowy. W prezentowanej wersji wózek był trójkołowy i posiadał dwa kółka wykonane z tworzywa, co pozwala na przesuwanie maszyny po powierzchni główki szyny. Trzecie kółko osadzone było na długim pręcie, który opierał się na drugiej szynie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Urządzenie posiada uchwyty umożliwiające przenoszenie ręczne przez 2 osoby oraz dodatkowe uchwyty pozwalające na załadunek zmechanizowany za pomocą żurawia hydraulicznego.
IHM 250 jest obsługiwane ręcznie. Operator musi odchylić je i nasunąć nakładkę na nakrętkę. Następnie, za pomocą przyrządów pulpitu sterującego, realizuje on przykręcanie lub odkręcanie nakrętki. Pod rączkami pulpitu sterującego zamocowane są dwa pręty, za pomocą których można regulować wartość momentu obrotowego.
Silnik spalinowy o mocy 4,8 kW wykonany został przez firmę Honda. Alternatywnie jest dostępny silnik wysokoprężny Kohler. Napędza on pompę hydrauliczną, która może wytwarzać ciśnienie od 25 do 165 barów. Ciecz hydrauliczna poprzez zawory kierowana jest do silnika hydraulicznego Meta DSY250C, który napędza nakładkę na nakrętki z momentem obrotowym od 100 do 650 Nm. Masa silnik to około 11 kg. Prędkość nakładki wynosi od 50 do 189 obr/min.
W środkowej części ramy zamontowana jest chłodnica płynu hydraulicznego z napędzanym elektrycznie wentylatorem firmy Comex na napięcie 12V. Wymiary maszyny to 1500 x 590 x 800 mm. Urządzenie może być też wykorzystywane do wykręcania i wkręcania śrub i innych elementów.