Przebudowa stacji Lublin – jakie prace?

inforail
14.02.2018 12:14

Przebudowa stacjiLublin obejmie perony, przejście podziemne, tory i urządzenia sterowaniaruchem. Szeroki zakres prac wymaga zmiany w obsłudze pasażerów i kursowaniupociągów – poinformowały PKP PLK.

Od 1 marca pociągi w kierunku, Chełma będą odjeżdżać zperonu tymczasowego. Inwestycja będzie realizowana w ramach prac na linii Lublin- Warszawa. Wszystkie stacje i przystanki zostaną wyposażone w nowe wygodneperony, wiaty, ławki, oświetlenie, informację. Obiekty będą dostosowane do potrzebosób o ograniczonej możliwości poruszania się. Skróci się czas podróży. Nastacji Lublin zdemontowano już peron 3. Prace wkraczają w kolejną fazęprzebudowy peronu 2, przejścia podziemnego i urządzeń sterowania ruchem.Wymiana torów, rozjazdów, oraz prace ziemne i rozbiórka tunelu wymagają zamianyobsługi podróżnych. Peron tymczasowy na wiadukcie ul. Kunickiego od ul.Garbarskiej zastąpi brakujące perony.

Od 1 marca z peronu tymczasowego planowane są odjazdy iprzyjazdy pociągów z kierunku Chełma, Stalowej Woli i Zamościa. Pasażerowie,kontynuujący podróż pociągami dalekobieżnymi np. do Warszawy, przejdąoznakowaną drogą, przejściem ul. Kunickiego i dalej Pocztową, do peronów 1 i 2obok dworca. Czas potrzebny na przesiadkę i dojście (około 7 min) uwzględnionyjest w rozkładzie jazdy stacji Lublin. Peron tymczasowy o długości 130 m iszerokości ok. 4 m. jest oświetlony i ma przygotowane ścieżki dotykowe dla osóbniedowidzących. Jest oznakowany i wyposażony w wiatę, ławki, oświetlenie,tablicę informacyjną. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się poschodach przygotowano pochylnię. Peron będzie wykorzystywany przez okresintensywnych prac do przełomu 2018/2019r.

Po włączeniu do obsługi peronu tymczasowego, wykonawcarozpocznie prace na peronie 2. Utrzymana będzie tylko jedna krawędź. Dojście odbudynku dworca zostanie zapewnione przez peron nr 1 i przejście na peron nr 2od strony Warszawy. Rozpocznie się również przebudowa i budowa nowejkonstrukcji tunelu pod torami na odcinku od peronu 3 do peronu 1. Pozakończeniu prac, dostęp na perony ułatwią windy.

PKP PLK przypominają, że na odcinku Dęblin – Lublin, zgodniez planem pierwszej fazy prac, rozebrane zostały tory. W zależności od pogodypostępują prace ziemne. Rozpoczęto wbijanie pali pod słupy sieci trakcyjnej.Dostarczane są nowe rozjazdy. Rozebrano dwa wiadukty w okolicy Puław iKlementowic. Rozpoczęły się prace na obiektach nad ul. Diamentowa i rzekąCzerniejówką. Dla usprawnienia dostaw budowane są drogi techniczne. Rozpoczętoprace przy budowie budynku lokalnego centrum sterowania w Lublinie oraznastawni na stacji: Puławy Azoty. Kończy się budowa nastawni na stacjach Puławy,Klementowice oraz Nałęczów.

Zmieniają się również stacje w Pilawie i Dęblinie. Twarozbiórka starych peronów i prace przy tunelach dla pieszych. Demontowane sątory, rozjazdy, oświetlenie i sieć trakcyjna. Dodatkowo na stacji w Dęblinieprowadzone są prace na pobliskim wiadukcie oraz przepuście pod torami. Naodcinku Pilawa – Dęblin zdemontowany został jeden tor i sieć trakcyjna. Trwająprace przy obiektach inżynieryjnych oraz przygotowywane jest podtorze.Kontynuowana jest rozbiórka starych urządzeń sterowania ruchem oraz torów naprzystankach i stacjach: Garwolin, Ruda Talubska, Łaskarzew Towarowy, Sobolew,Życzyn.

PKP PLK przypominają, że po ukończeniu modernizacji trasyLublin – Warszawa, podróż najszybszym pociągiem między stolicami Mazowsza i Lubelszczyznyzajmie około 90 min. Inwestycja poprawi komfort obsługi pasażerów. Stacje i przystanki zostaną wyposażonych wnowe perony, wiaty, ławki, oświetlenie. Będą dostosowane dla osób oograniczonej możliwości poruszania się. Na 42 przejazdach kolejowo-drogowychzwiększy się poziom bezpieczeństwa.

Modernizacja Warszawa – Lublin na odcinku Otwock – Lublinrozpoczęła się w czerwcu 2017 r. W pierwszej fazie przebudowywany jest odcinekmiędzy Pilawą a Lublinem. Na trasie Otwock – Pilawa prace zaplanowano odgrudnia 2018 r. do grudnia 2019 r.

Wartość projektu „Prace na linii kolejowej nr 7 WarszawaWschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin”wynosi ponad 3,4 mld zł, a dofinansowanie z UE w ramach Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko to 2,9 mld zł.