Przebudowa SM42 na lokomotywę wodorową zaawansowana w 70%
Realizacja projektu lokomotywy z napędem wodorowym, powstającej w Pesie Bydgoszcz jest zaawansowana w 70 proc. Pojazd powstaje na bazie manewrowej lokomotywy spalinowej SM42 i jest przeznaczony dla Orlen Koltrans - poinformował szef zespołu PR fabryki Maciej Grześkowiak.
O projekcie mówił też prezes Pesy Krzysztof Zdziarski.
Trwają prace związane z zabudową konstrukcji, do naszych zakładów w Bydgoszczy dotarły również kluczowe komponenty, w tym ogniwa wodorowe. Premiera lokomotywy wodorowej Pesa odbędzie się we wrześniu podczas tegorocznych Targów Kolejowych Trako. Lokomotywa wodorowa Pesa powstaje na bazie lokomotywy manewrowej SM42. Jest realizowana we współpracy z PKN Orlen i Orlen Koltrans. Pesa pozyskała również wielu partnerów technologicznych wspierających ten projekt, m.in. ABB i TSA - podał w komunikacie Grześkowiak.
Lokomotywa będzie miała zachowaną pierwotną charakterystykę trakcyjną, czyli będzie mogła ciągnąć składy do nawet 3200 ton.
Lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami trakcyjnymi o mocy 4x180kW. Przeznaczona jest szczególnie na rynek polski, ponieważ zastosowane rozwiązania konstrukcyjne uwzględniają specyficzne warunki polskiej infrastruktury kolejowej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W pojeździe zastosowane zostaną zbiorniki wodoru - 175 kg, baterie trakcyjne typu LTO 167,6 kWh i ogniwa o mocy 2x85 kW.
Pesa pracuje również nad implementacją napędu wodorowego do pasażerskich pojazdów szynowych - zaznaczył Grześkowiak.
Jak powiedział prezes Pesy Krzysztof Zdziarski, prace nad projektem lokomotywy z napędem wodorowym trwały dwa lata.