Protest Małopolskich kolejarzy
inforail
11.02.2014 14:35
Protest Małopolskich kolejarzy
Kolejowi związkowcy z Solidarności w Małopolsce podjęli akcję protestacyjną, w ramach której we wtorek rozdawali ulotki informacyjne na głównych dworcach w województwie. Związkowcy sprzeciwiają się ograniczaniu liczby połączeń regionalnych i zwolnieniom w spółkach kolejowych.
’Chcemy w ten sposób zwrócić uwagę pasażerów, że istnieje problem z kolejami regionalnymi i trzeba coś z tym problemem zrobić. Za to odpowiedzialny jest marszałek województwa’ – poinformował we wtorek Henryk Sikora, przewodniczący Regionalnej Sekcji Kolejarzy przy Regionie Małopolska NSZZ 'Solidarność’.
Według niego z powodu braku zgody urzędu marszałkowskiego na zwiększenie dotacji z budżetu województwa na realizację regionalnych przewozów kolejowych, od 9 marca z nowego rozkładu jazdy może zniknąć blisko 40 proc. połączeń, a 250 osób zostanie zwolnionych ze spółki Przewozy Regionalne.
Według niego z powodu braku zgody urzędu marszałkowskiego na zwiększenie dotacji z budżetu województwa na realizację regionalnych przewozów kolejowych, od 9 marca z nowego rozkładu jazdy może zniknąć blisko 40 proc. połączeń, a 250 osób zostanie zwolnionych ze spółki Przewozy Regionalne.
Związkowcy sprzeciwiają się też powołaniu przez władze Małopolski samorządowego przewoźnika kolejowego Koleje Małopolskie, który do grudnia tego roku zacznie sukcesywnie przejmować wykonywanie pasażerskich przewozów kolejowych w regionie.
’Na gruzach Przewozów Regionalnych za parę miesięcy będzie działać spółka Koleje Małopolskie i temu się przeciwstawiamy, bo uważamy, że nie warto czegoś niszczyć, żeby coś innego miało się działać’ – ocenił Sikora.
Związkowcy z Solidarności zapowiadają, że jeśli ich postulaty nie zostaną spełnione zaostrzą swój protest. Przewidują demonstrację wszystkich związków zawodowych działających na kolei przed Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego w Krakowie;rozważana jest również możliwość strajku ostrzegawczego.
’Na gruzach Przewozów Regionalnych za parę miesięcy będzie działać spółka Koleje Małopolskie i temu się przeciwstawiamy, bo uważamy, że nie warto czegoś niszczyć, żeby coś innego miało się działać’ – ocenił Sikora.
Związkowcy z Solidarności zapowiadają, że jeśli ich postulaty nie zostaną spełnione zaostrzą swój protest. Przewidują demonstrację wszystkich związków zawodowych działających na kolei przed Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego w Krakowie;rozważana jest również możliwość strajku ostrzegawczego.
Dyrekcja Przewozów Regionalnych wciąż negocjuje z zarządem województwa małopolskiego możliwość zwiększenia dotacji na ten rok, jaką corocznie region przeznacza na dofinansowanie kolejowych przewozów pasażerskich. Zarząd proponuje dotację na poziomie ubiegłorocznym, wynoszącą około 75 mln zł, PR postulują o 84 mln zł.
Według przedstawicieli PR przy dotacji na poziomie 75 mln zł konieczne będzie zmniejszenie od marca liczby połączeń kolejowych i w związku z tym redukcja załogi o 250 osób.
Jak informował PAP wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepiela, region nie jest w stanie corocznie zwiększać dotacji przy tej samej pracy przewozowej. Jak przypomniał pięć lat temu dotacja ta wynosiła około 40 mln zł i wzrosła do 75 mln zł w roku ubiegłym.
Na początku tego miesiąca dyrekcja małopolskiego oddziału Przewozów Regionalnych i działające w nim związki zawodowe podpisały porozumienie w sprawie zasad przeprowadzenia zwolnień grupowych. Z powodu trudnej sytuacji finansowej, spowodowanej malejącą liczbą pasażerów z pracy odejdzie 250 osób zatrudnionych w tym oddziale, z załogi liczącej ponad tysiąc pracowników. Zwolnienia dotkną wszystkie grupy zawodowe.
W ramach negocjacji ze wszystkimi dziewięcioma związkami zawodowymi wypracowano program dobrowolnych odejść. Pracownicy, którzy do 17 lutego zgłoszą się do programu, będą mieli rozwiązaną umowę o pracę za porozumieniem stron i otrzymają odprawę w wysokości 8-krotnego wynagrodzenia.
Według małopolskiego oddziału Przewozów Regionalnych zwolnienia pracowników są podyktowane czynnikami ekonomicznymi, niezawinionymi przez PR. Mniejsze wpływy ze sprzedaży biletów wynikają przede wszystkim z remontów trwających na szlakach kolejowych, co powoduje odpływ pasażerów do innych środków komunikacji.
Według przedstawicieli PR przy dotacji na poziomie 75 mln zł konieczne będzie zmniejszenie od marca liczby połączeń kolejowych i w związku z tym redukcja załogi o 250 osób.
Jak informował PAP wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepiela, region nie jest w stanie corocznie zwiększać dotacji przy tej samej pracy przewozowej. Jak przypomniał pięć lat temu dotacja ta wynosiła około 40 mln zł i wzrosła do 75 mln zł w roku ubiegłym.
Na początku tego miesiąca dyrekcja małopolskiego oddziału Przewozów Regionalnych i działające w nim związki zawodowe podpisały porozumienie w sprawie zasad przeprowadzenia zwolnień grupowych. Z powodu trudnej sytuacji finansowej, spowodowanej malejącą liczbą pasażerów z pracy odejdzie 250 osób zatrudnionych w tym oddziale, z załogi liczącej ponad tysiąc pracowników. Zwolnienia dotkną wszystkie grupy zawodowe.
W ramach negocjacji ze wszystkimi dziewięcioma związkami zawodowymi wypracowano program dobrowolnych odejść. Pracownicy, którzy do 17 lutego zgłoszą się do programu, będą mieli rozwiązaną umowę o pracę za porozumieniem stron i otrzymają odprawę w wysokości 8-krotnego wynagrodzenia.
Według małopolskiego oddziału Przewozów Regionalnych zwolnienia pracowników są podyktowane czynnikami ekonomicznymi, niezawinionymi przez PR. Mniejsze wpływy ze sprzedaży biletów wynikają przede wszystkim z remontów trwających na szlakach kolejowych, co powoduje odpływ pasażerów do innych środków komunikacji.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024