Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Propasażerskie podejście Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście

inforail
27.03.2014 14:43

W związku z opisywanymi w mediach przypadkami nałożenia na pasażerów opłaty za przejazd bez ważnego biletu w pociągach spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście (SKMT), w sytuacji gdy przez pomyłkę zakupili bilet z niewłaściwym wymiarem ulgi, Urząd Transportu Kolejowego zwrócił się do przewoźnika w celu uzgodnienia odpowiednich zmian w Regulaminie przewozu osób, rzeczy i zwierząt (RPO-SKM). W ocenie UTK pasażer, który omyłkowo nabył bilet z niewłaściwym wymiarem ulgi (zwłaszcza, gdy za bilet zapłacił więcej, niż należało), powinien być traktowany łagodniej, niż pasażer, który w ogóle nie posiada biletu i zamierzał odbyć przejazd „na gapę”. Ideą wprowadzenia opłat za przejazd bez ważnego biletu jest eliminowanie świadomych nadużyć, a nie bezwzględne egzekwowanie kar w przypadku niezamierzonych pomyłek.
Przewoźnik poinformował, że od 24 lutego 2014 r. w przypadku ujawnienia w pociągu spółki SKMT podróżnego uprawnionego do przejazdów z ulgą studencką (51%), z omyłkowo zakupionym biletem
z ulgą handlową (50%), kontrolerzy nie będą traktowali takich podróżnych, jak osoby odbywające przejazd bez ważnego biletu. Ulga w wymiarze 50% jest tzw. ulgą handlową, przeznaczoną dla osób, którym pracodawca wykupił stosowne uprawnienia (legitymacja H-1096). Osoby, które je posiadają, mogą korzystać z ulgi u większości krajowych przewoźników kolejowych. Natomiast studenci (do ukończenia 26 roku życia) i doktoranci (do ukończenia 35 roku życia) kupując bilety kolejowe powinni korzystać z ulgi w wymiarze 51%.
Jeśli jednak podróżny przez pomyłkę będzie odbywał przejazd w pociągu spółki SKMT z biletem
z ulgą 50% i zostanie to stwierdzone podczas kontroli, może zakupić u drużyny konduktorskiej właściwy bilet, a ten, który posiada (odpowiednio opisany przez konduktora), będzie mógł zwrócić
i otrzymać za niego pełną należność. Jeśli podróżny nie będzie miał przy sobie kwoty potrzebnej do kupna właściwego biletu, zostanie wystawione wezwanie do zapłaty, na kwotę odpowiadającą cenie biletu z właściwą ulgą. Opłacenie go w terminie 2 dni od wystawienia zagwarantuje, że nie będą doliczone opłaty dodatkowe.