Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Projekty śląskiej kolei metropolitalnej dopiero w 2020 roku

inforail
15.01.2018 06:31

W 2020 r. spółka PKPPLK ma dysponować całością dokumentacji rozbudowy linii kolejowej E65 wcentralnej części woj. śląskiego, która docelowo ma m.in. umożliwić tworzenietam tzw. kolei metropolitalnej. Część tych projektów PLK mają mieć w połowie2019 r.

Chodzi o przedsięwzięcie zarządcy kolejowej infrastrukturypod nazwą: „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etapI: linia E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice –Zebrzydowice”. Zostało ono pierwotnie przygotowane pod kątem unijnegoinstrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility).

Pierwotnie szacowana na ok. 4 mld zł inwestycja, dziękizwiększeniu przepustowości między Będzinem a Tychami, miała umożliwić tworzeniena terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii tzw. kolei metropolitalnej. Zewzględu na brak wystarczającego finansowania z CEF, PLK poinformowały jednak wub. roku o odłożeniu realizacji zasadniczej części prac na kolejne lata.

Przetargi na wykonanie dokumentacji dla całego zakresuinwestycji (m.in. przygotowanie projektów budowlanych i pozyskanie niezbędnychpozwoleń) PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły w grudniu 2015 r. Przebudowęwszystkich poszczególnych odcinków od wiosny 2016 r. projektuje pięciuwykonawców (łączna wartość tych zamówień to blisko 40 mln zł).

Jak poinformował PAP Jacek Karniewski z biura prasowego PLK,zakończenie prac projektowych wraz z uzyskaniem zgód na budowę dla odcinkaBędzin – Katowice Szopienice Południowe spółka planuje obecnie w czerwcu 2019r., natomiast dla odcinka Katowice Szopienice Południowe – Katowice – KatowicePiotrowice (wraz z wprowadzanymi zmianami dotyczącymi stacji Katowice) – w 2020r.

Zakończenie prac projektowych dla pozostałych odcinków:Tychy – Most Wisła, Most Wisła – Czechowice Dziedzice – Zabrzeg oraz Zabrzeg –Zebrzydowice zarządca kolejowej infrastruktury przewiduje już we wrześniu br.

Pod koniec września ub. roku w odpowiedzi na interpelacjęposelską wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel informował,że wobec ograniczonego poziomu dofinansowania inwestycji dot. linii E65 ześrodków UE oraz stanu przygotowania poszczególnych odcinków do realizacji, wobecnym projekcie CEF zrealizowane zostaną tylko prace na odcinku: Most Wisła –Czechowice Dziedzice – Zabrzeg.

Wobec części projektu obejmującej odcinki: Tychy – MostWisła oraz Zabrzeg – Zebrzydowice – granica państwa, podejmowane mają być”działania w celu zabezpieczenia innych źródeł finansowania, co pozwoli narozpoczęcie realizacji prac także na tych odcinkach”.

Realizacja części projektu dotyczącego centralnej częściwojewództwa planowana jest obecnie w kolejnej tzw. perspektywie finansowej,czyli po 2021 r. „Należy jednakże podkreślić, że cały czas prowadzone są przezministerstwo (…) oraz stronę samorządową działania mające na celuzidentyfikowanie źródeł finansowania, które pozwoliłyby na jak najszybsząrealizację prac umożliwiających uruchomienie Śląskiej Kolei Aglomeracyjnej” -deklarował kilka miesięcy temu wiceminister.

Zgodnie ze specyfikacjami przetargowymi dotyczącymipowstającej już obecnie dokumentacji, pod kątem zwiększenia przepustowościmiędzy Będzinem a Katowicami Szopienicami Płd. zaprojektowana ma zostać m.in.zmiana układu dwutorowego na czterotorowy na odcinku Będzin – Sosnowiec Głównyoraz układu dwutorowego na pięciotorowy na odcinku Sosnowiec Gł. – SzopienicePłd.

Według wcześniejszych informacji PLK na etapie prackoncepcyjnych poza rozbudową linii rozważano w tym rejonie m.in. budowę nowychperonów pod kątem ruchu aglomeracyjnego w Sosnowcu i Szopienicach Płd., a takżebudowę nowego przystanku Katowice Morawa.

Ogłoszenie przetargowe dla odcinka Katowice Szopienice Płd.- Katowice – Katowice Piotrowice przewidywało, że „planowana przebudowa (…)obejmie wszystkie elementy infrastruktury kolejowej, a także zmianę układudwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty wraz zwyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego”. Obok rozbudowy linii analizy dotyczyłyteż nowego przystanku Katowice Damrota.

Zgodnie z dotychczasowymi ustaleniami samorządówGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, po zintegrowaniu komunikacji miejskiejdotąd koordynowanej na tym terenie przez różnych organizatorów, w dalszejperspektywie do sieci komunikacyjnej Metropolii ma zostać włączona kolejmetropolitalna – tworzona na bazie planowanych przez GZM zakupów nowego taboruoraz partnerstwa z Kolejami Śląskimi.