TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Projekt narodowego planu wdrażania europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym ERTMS
Projekt narodowego planu wdrażania europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym ERTMS
inforail
09.01.2007 12:59
Projekt narodowego planu wdrażania europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym ERTMS
19 grudnia 2006 roku kierownictwo Ministerstwa Transportu przyjęło projekt narodowego planu wdrażania europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym ERTMS. Narodowy plan wdrażania europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym ERTMS po zaakceptowaniu przez Radę Ministrów zostanie przekazany do Komisji Europejskiej. Plan ten stanowił będzie część planu wdrażania ERTMS dla wszystkich państw Unii Europejskiej, uwzględniającego budowanie międzynarodowych interoperacyjnych pan-europejskich połączeń kolejowych. Europejski system zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) European Railway Traffic System stanowi jedno z kluczowych przedsięwzięć, których celem jest zapewnienie jak największej interoperacyjności transportu, szczególnie kolejowego w Europie. Interoperacyjność oznacza zdolność do bezpiecznego i niezakłóconego ruchu pociągów w europejskim ruchu międzynarodowym. W praktyce oznacza to, że interoperacyjny tabor może poruszać się po interoperacyjnej infrastrukturze kolejowej i przemieszczać pomiędzy sieciami kolejowymi poszczególnych państw (właścicieli infrastruktury) bez konieczności zatrzymywania się na granicach, wymiany lokomotyw i maszynistów. Zagadnienie interoperacyjności dotyczy zarówno linii nowobudowanych, jak i modernizowanych, włączanych w europejski system kolejowy. Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) obejmuje ujednoliconą europejską łączność pomiędzy pociągami GSM-R (Global System for Mobile Communications-Railway) oraz ujednolicony europejski system bezpiecznej kontroli jazdy pociągu ETCS (European Train Control System). Oba systemy są istotnymi składnikami europejskiej polityki likwidacji barier w transporcie. System GSM-R to cyfrowa łączność radiowa przeznaczona zarówno do zapewnienia łączności głosowej (głównie między dyspozytorami ruchu i maszynistami), jak i do zapewnienia cyfrowej transmisji danych (niezbędnych do funkcjonowania różnych systemów informatycznych obsługujących przewozy kolejowe). System ETCS zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa poprzez przekazywanie do kabiny maszynisty informacji z urządzeń instalowanych na liniach kolejowych. Korzyści jakie przyniesie wdrożenie systemu ERTMS to m.in.: uzyskanie atrakcyjnych pod względem czasu przejazdu połączeń kolejowych, zwiększenie bezpieczeństwa ruchu pociągów i poprawa niezawodności urządzeń, zwiększenie zdolności przepustowej, która w zależności od lokalnych warunków może wzrosnąć o 2-8%, odnowa urządzeń łączności i dostosowanie ich do standardów międzynarodowych, podniesienie jakości przewozów w związku z możliwością uruchomienia dodatkowych usług (systemy rezerwacji oraz informacji dla użytkowników), śledzenie ruchu pojazdów trakcyjnych i wagonów, a przez to lepsze wykorzystanie parku taborowego i obniżenie kapitałochłonności działalności przewozowej. Za nadzór nad realizacją wdrożenia ETCS na liniach kolejowych w Polsce, a także za obsługę i utrzymanie instalacji ETCS przekazanych do eksploatacji odpowiedzialna jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Spółka Telekomunikacja Kolejowa odpowiedzialna jest za nadzór nad realizacją wdrożenia GSM-R na liniach kolejowych w Polsce, a także za obsługę i utrzymanie instalacji GSM-R, które zostały przekazane do eksploatacji.
Prace nad stworzeniem Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym trwają w Unii Europejskiej od początku lat 90- tych. W związku z członkostwem we Wspólnocie, Polska została zobowiązana do przeprowadzenia zmian prawnych, organizacyjnych i technicznych w tej dziedzinie. Przepisy odnoszące się do ERTMS można znaleźć w rozporządzeniu Ministra Transportu z dnia 5 września 2006 roku w sprawie zasadniczych wymagań dotyczących interoperacyjności kolei oraz procedur oceny zgodności dla transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej.
Na podstawie informacji Ministerstwa Transportu i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Więcej z Działu Kontrakty
Rządowe wsparcie dla kolei
12.06.2006
Warszawa: Parkuj i jedź dalej koleją
02.06.2006
Szczecin: Nowe połączenia kolejowe
02.06.2006
Poznań: Kolizja szynobusu
02.06.2006
Olsztyn: Rzadki rozkład
02.06.2006
Lublin: Nad morze o tydzień szybciej
02.06.2006
Ełk: Pociąg do Suwałk
02.06.2006
I Kongres Transportu Polskiego
28.05.2006
Warszawa: Pojedziemy pociągami Flirt
26.05.2006
Warszawa: Kolej jednak trafi na parkiet
26.05.2006
Warszawa: Apartamentowce na torach
26.05.2006
Suwałki: Kolej na Suwałki
26.05.2006
Poznań: Zerowe szanse na szybką kolej
26.05.2006
Kraków: Ile pociągów pójdzie pod nóż?
26.05.2006
Kraków: Rusza „papieski pociąg”
26.05.2006
Gdańsk: Przystanek Gdańsk Śródmieście
26.05.2006
Bydgoszcz: Pięć nowych szynobusów
26.05.2006
Gdynia: Nowe wzory biletów SKM
23.05.2006
Warszawa: Uciekająca kolej przyszłości
21.05.2006
Więcej z Działu Przewoźnicy
KDP na Florydzie
14.09.2010
Pociągi dwutrakcyjne
14.09.2010
Arriva: Pociąg na Barbarkę
09.09.2010
PKP chce opłat dworcowych
09.09.2010
Janówek: Wypadek na przejeździe
08.09.2010
Francja na InnoTrans 2010
07.09.2010
Lubin: Odjechał ostatni pociąg
03.09.2010
Elbląg: Szynobusem do Braniewa
02.09.2010
PKP stworzy fundusz nieruchomości
02.09.2010
PKP PLK: Nowy członek Zarządu
01.09.2010
Trzecia linia SKM w Warszawie
30.08.2010
Poznań: Nowe pociągi dla 4 województw
30.08.2010
Systemy rozliczania zużytej energii
30.08.2010
Więcej z Działu Producenci
Poznań: Referendum w ZNTK
13.08.2010
Poznań: Komu zależy na upadłości ZNTK?
09.08.2010
Poznań: W ZNTK trwają negocjacje
18.07.2010
Bombardier dla kolei szwajcarskich
28.06.2010
Nowości Stadlera
15.06.2010
Nowości z NEWAGu
25.05.2010
Poznań: Nie będzie upadłości Sigmy
26.04.2010
Poznań: W ZNTK znów czekają na pensje
14.04.2010
Rzeszów: SA109 po naprawie rewizyjnej
12.03.2010
Chińskie EZT produkcji CSR
02.03.2010
Bydgoszcz: Elfy z PESY na Śląsk
22.12.2009
Kraków: Naprawa SA109-002
18.12.2009
Który sposób na ‘gagara’ lepszy
17.11.2009
Alstom Coradia Polyvalent
10.11.2009
Więcej z Działu Infrastruktura
Modlin: Port lotniczy z torami
07.09.2010
Sopot dogadał się z koleją
03.09.2010
Azja: Będzie kolej transazjatycka
25.08.2010
Łódź: Pobicie kierownika pociągu
25.08.2010
Wrocław: Modernizacja dworców
24.08.2010
Idzikowice: Remont rozjazdów
21.08.2010
Łódź: Dworzec Widzew we wrześniu
20.08.2010
Pomorze: Gminy przejmują tory
16.08.2010
Gdynia: Rusza remont za 30 mln zł
12.08.2010
Powstanie nowy dworzec w Brnie
10.08.2010
PKP S.A.: Remont dworca w Łańcucie
04.08.2010