Projekt ŁKA finiszuje, pierwsze pociągi w kwietniu 2014 roku

inforail
28.08.2012 10:26
Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail  w Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie podpisana została umowa o dofinansowanie projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej ze środków unijnych. Wcześniej, bo 26 kwietnia 2012 roku, zawarto porozumienie z jednym z banków o obsłudze i gwarantowaniu emisji obligacji na łączną kwotę 155 mln zł. Stanowić to będzie prawie 50 % środków przeznaczonych na realizację projektu. Umowa przewiduje nabycie obligacji długoterminowych w kwocie 135 mln zł z terminem wykupu do 2026 roku oraz obligacji krótkoterminowych na kwotę 20 mln zł z terminem wykupu do 2015 roku. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 403 mln zł, a wydatki kwalifikowane to 327,4 mln zł. 59% tej sumy (193 mln zł) będzie finansowane ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. W połączeniu z gwarancjami bankowymi zapewni to finansowanie projektu w 100 procentach.
– Ten projekt, mający swoją trzyletnią historię, znalazł swój formalny finał –mówił na spotkaniu z dziennikarzami Witold Stępień. –Zaczął się od pisma ówczesnego ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, który zaproponował aglomeracji łódzkiej, nieobjętej planem przygotowań do EURO 2012, 100 mln euro na transport publiczny.
– To ważny element transportu w województwie łódzkim, którego beneficjentami będą mieszkańcy regionu –podkreślał Cezary Grabarczyk, dziś Wicemarszałek Sejmu (PO). –Projekt „Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej”obejmuje zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych, przeznaczonych do pasażerskich przewozów aglomeracyjnych oraz zaprojektowanie i budowę obiektu pełniącego funkcję zaplecza technicznego dla taboru Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Pierwsze nowe pociągi przybędą do Łodzi w kwietniu 2014 roku
Zakupiony w ramach projektu tabor będzie spełniał nowoczesne standardy związane z bezpieczeństwem i ochroną środowiska. – Priorytetem jest zapewnienie komfortu pasażerom poprzez przestrzenne, klimatyzowane wnętrza pojazdów, ergonomiczne fotele oraz dostosowanie pociągów do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, a także możliwość przewozu większego bagażu czy rowerów –kontynuował marszałek Stępień. Pojazdy będą także wyposażone w kamery monitorujące wnętrze i otoczenie pojazdów oraz wyświetlacze LCD wraz z systemem umożliwiającym nadawanie komunikatów z kabiny maszynisty. Dodatkowo będą także zamontowane urządzenia Europejskiego Systemu Sterowania Pojazdem (ECTS), zapewniające bezpieczeństwo podróżnym korzystającym z usług ŁKA na trasach szlaków kolejowych.
Pierwsze pociągi przybędą do Łodzi w kwietniu 2014 roku. – Pojazdy będą dostarczane w trzech partiach do końca 2014 r. –poinformował Maciej Głowacki, prezes ŁKA Sp. z o.o. –Pierwszych sześć ma zacząć kursować w kwietniu 2014 roku, kolejnych dziesięć w październiku.  Ponadto w rejonie stacji Łódź –Widzew powstanie zaplecze techniczne, na terenie którego prowadzone będą prace związane z bieżącym utrzymaniem, przeglądy i naprawa taboru. Inwestycja obejmuje m.in. budowę hali technologicznej wraz z układem torowym z systemem rozjazdów i sterowaniem automatycznym, myjnię taboru, punkty utrzymania czystości. Planowany termin przekazania do eksploatacji obiektu to II połowa 2014 r.