29 lipca zebrał się zespół zadaniowy do spraw monitorowaniabezpieczeństwa sektora kolejowego w Polsce, działający przy Prezesie UrzęduTransportu Kolejowego. Uczestnicy spotkania zwrócili uwagę na zwiększoną wostatnim czasie liczbę zdarzeń zaistniałych wskutek zerwania cięgła sprzęgumiędzywagonowego lub rozczepienia półsprzęgu. Zdarzenia te, w szczególności wprzypadku pociągów pasażerskich, stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowiai życia ludzkiego ponieważ mogą prowadzić do niekontrolowanego ruchu pojazdówpo torach, a końcowo do ich kolizji. Na spotkanie zaproszeni zostaliprzedstawiciele przewoźników kolejowych, których pojazdy uczestniczyły wbieżącym roku w tego rodzaju zdarzeniach.
Z oświadczeń przewoźników kolejowych biorących udział wspotkaniu wynika, że zaistnienie wyżej wspomnianych zdarzeń mogło mieć związekz nieprawidłową realizacją czynności utrzymaniowych elektrycznych zespołówtrakcyjnych EN57 (przewoźnicy stwierdzili np. pęknięcia elementów sprzęgu wpojazdach tego typu: cięgła śrubowego, zwojów gwintu i sprężynpierścieniowych). Stwierdzono także, że modernizacja pojazdu mogła zostaćwykonana niezgodnie z dokumentacją technologiczną (zastosowanie rury zamiastsprężyn oraz zastosowanie niewłaściwej liczby kompletów sprężyn), co powodowałoniekontrolowany luz sprężyn pierścieniowych i ich przemieszczanie się podczaseksploatacji. Opisano również nieprawidłowości dotyczące zawężenia zakresubadań sprzęgów dokonywanych podczas naprawy do oględzin zewnętrznych idefektoskopii powierzchniowej.
Przewoźnicy uczestniczący w spotkaniu zostali zobowiązani doprzedstawienia działań naprawczych, podjętych w celu zapobiegania występowaniuzdarzeń omawianych kategorii. W tym zakresie wskazano, że wdrożone zostałynastępujące działania: unieważnienie świadectwa sprawności technicznej pojazdu,który uczestniczył w zdarzeniu (działanie doraźne), wycofanie z eksploatacjiinnych pojazdów z takim samym rozwiązaniem konstrukcyjnym i skierowanie ich naprzegląd sprzęgów i półsprzęgów, wymiana sprzęgów na przebadane defektoskopowoi rozszerzenie zakresu przeglądu o badania tego rodzaju. Sprzęgi pojazdów,które uczestniczyły w zdarzeniach poddano także specjalistycznym badaniom,które pozwoliły na zidentyfikowanie nieprawidłowości wykonania naprawy przezzakłady naprawcze.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Mając na uwadze przyczyny zaistniałych zdarzeń oraz ichpotencjalnie katastrofalne skutki, zespół stanowczo zaleca podjęcie przezwszystkich przewoźników eksploatujących elektryczne zespoły trakcyjne typu EN57(oraz elektryczne zespoły trakcyjne typu EN57 po modernizacji) kompleksowychdziałań weryfikacyjnych oraz naprawczych, zapewniających bezpiecznąeksploatację tych pojazdów.
Mając na uwadze niezadowalający stan bezpieczeństwa ruchukolejowego związany z częstotliwością występowania zdarzeń polegających nazerwaniu cięgła sprzęgu międzywagonowego lub rozczepienia półsprzęgu, UTKprzeprowadzi doraźne kontrole w przedsiębiorstwach odpowiedzialnych zarealizację czynności utrzymaniowych elektrycznych pojazdów trakcyjnych EN57,które uczestniczyły w wyżej wspomnianych zdarzeniach.