Prezydent Łomży pisze do Prezesa PKP PLK ws. linii Łapy-Śniadowo
Jak pisaliśmy wInfoRail.pl wicemarszałek Województwa Podlaskiego Maciej Żywno poinformował oplanach PKP PLK S.A., dotyczących rezygnacji z realizacji inwestycji na liniikolejowej Łapy – Śniadowo.
Podał, że spółka ma zamiar opracowania jedynie dokumentacjina rewitalizację linii kolejowej Śniadowo – Łomża, a nie jak wcześniejplanowano również wykonaniu robót budowlanych. Swój sprzeciw w tej sprawie doPrezesa Zarządu PKP PLK wystosował prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski. Pismozostało również skierowane do wiadomości Premiera RP, Ministra Infrastruktury,Marszałka Województwa Podlaskiego, parlamentarzystów z naszego regionu oraz władzsamorządowych sąsiadujących z Łomżą.
Poniżej prezentujemy treść pisma.
Sz. Pan
Ireneusz Merchel
Prezes Zarządu
PKP PLK S.A.
Z niemałymzaskoczeniem przyjąłem upublicznioną przez Zarząd Województwa Podlaskiegoinformację o planowanej przez PKP PLK S.A. rezygnacji z realizacjirewitalizacji linii kolejowej nr 35 na odcinku Łapy – Śniadowo – granicawojewództwa oraz opracowanie jedynie dokumentacji na rewitalizację liniikolejowej nr 49 na odcinku Śniadowo – Łomża, a nie jak wcześniej planowanorównież na wykonanie robót budowlanych. Jest to dla mnie niezrozumiałe istanowczo się temu sprzeciwiam.
Pragnę zauważyć, żepowyższe działania stanowią zaprzeczenie rządowej polityki zrównoważonegorozwoju kraju. Stają również w sprzeczności do zapowiedzi Mikołaja Wilda,Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, który na początku październikabr., podczas swojej wizyty w Łomży deklarował włączanie Łomży do systemupołączeń kolejowych oraz budowę nowej linii kolejowej nie tylko w kierunkuWarszawy, ale również Giżycka. Wcześniej również Wiceminister InfrastrukturyAndrzej Bittel zapowiadał zlecenie Studium Wykonalności, w którym ekspercizdecydują czy linia kolejowa z Warszawy na Mazury mogłaby przebiegać przezŁomżę.
Linie kolejowe Nr 36,na odcinku Śniadowo – Łapy i nr 49 – Śniadowo – Łomża są wykorzystywane dotransportu tranzytowego towarów od granicy państwa (Kuźnica) do Łomży i odwrotnieoraz do krajowego transportu towarów masowych (węgiel, kruszywa budowlane,cement, drewno i inne). Na linii kolejowej nr 49 – Śniadowo – Łomża, w skaliroku do Łomży transportuje się 70 – 90 tys. ton tych towarów, a na linii nr 36- Ostrołęka – Łapy – 204 – 275 tys. ton.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przypominam, że wpołowie 2013 roku zapadła decyzja o wyłączeniu z eksploatacji do końca 2013roku powyższych linii kolejowych, jednak dzięki staraniom władz samorządowych iprzedsiębiorców odstąpiono od ich likwidacji. W ocenie zainteresowanychsamorządów i mieszkańców, odcięcie ziemi łomżyńskiej od sieci kolejowejoddziaływałoby bardzo negatywnie na poziom życia w regionie i powodowałozahamowanie rozwoju gospodarczego.
Na początku 2014 r.Zarząd Województwa Podlaskiego umieścił modernizację linii kolejowych Nr 36 wgranicach województwa oraz linii Nr 45 na liście zadań priorytetowychRegionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020. Natomiast we wrześniu2014 r. przyznał dotację z RegionalnegoProgramu Operacyjnego spółce PKP PLK na przygotowanie dokumentacjiprzedprojektowej do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, niezbędnej domodernizacji linii kolejowych w regionie, w tym linii nr 36 – Ostrołęka – Łapyi nr 49 – Śniadowo – Łomża.
W 2017 roku spółka PKPPLK informowała, że tory kolejowe do Łomży mają być remontowane w latach 2019 –2020. Zasadność realizacji tych prac wynikała ze studium wykonalnościrewitalizacji linii kolejowych nr 36 na odcinku Łapy – Śniadowo – granicawojewództwa mazowieckiego oraz linii nr 49 na odcinku Śniadowo – Łomża. Należyrównież podkreślić, że w regionalnym planie transportowym województwa określonokryteria wyboru projektów do realizacji (załącznik nr 1, pkt, 1.2.). Wybórzadań inwestycyjnych z pominięciem tak ustalonych zasad nie powinien miećmiejsca. W planie zatwierdzonym Uchwałą Zarządu Województwa Podlaskiego liniekolejowe Nr 36 i 49 znalazły się na liście zadań planowanych do realizacji doroku 2020.
Powyższe inwestycjemają kluczowe znaczenie z punktu widzenia możliwości wzmocnienia potencjaługospodarczego regionu oraz uelastycznienia rynku pracy. Ponadto ich realizacjabędzie miała wpływ na poprawę dostępności transportowej zarówno dla podmiotówgospodarczych, jak i osób prywatnych. Istniejące od ćwierć wieku zaniedbania wtej kwestii doprowadziły do braku inwestorów i degradacji gospodarczej regionu.Obecnie subregion łomżyński jest białą plamą na mapie kolejowej województwa,Polski i Europy.
Apeluję o zaniechaniedziałań zmierzających do rezygnacji z modernizacji linii kolejowych nr 36 i 49,bądź jej znacznego opóźnienia i jak najszybsze podjęcie prac związanych zrewitalizacją kolei do Łomży. Jednocześnie deklaruję możliwość organizacjispotkania ze wszystkimi stronami zainteresowanymi zaprzestaniem degradacjikolei w zachodniej części województwa podlaskiego oraz podjęciem jaknajszybszych działań mających na celu jej dostosowanie do wymogów XXI wieku.
Mariusz Chrzanowski
Prezydent Łomży
„