Praga: Projekt wdrożenia wagonów sterowniczych serii 961 coraz bardziej realny
O planach rozwoju taboru na kolejach czeskich ČD pisaliśmy już na łamach InfoRail. Oprócz planowanego przejścia na EZT przewoźnik planuje również masowe wprowadzenie wagonów sterowniczych. Wagony takie były za czasów Czechosłowacji (podobnie jak w Polsce) dopuszczone jedynie do poruszania się z prędkością 20km/h, ponieważ twierdzono, że mają one tendencję do wykolejania. Jednak zachodnie zarządy kolejowe wykazały, że twierdzenie to jest nieprawdziwe. Pomimo niewątpliwych korzyści jakie te wagony wnoszą w świat przewozów pasażerskich ich implementacja była bardzo ograniczona. Jednak Koleje czeskie po doświadczeniach z wagonami 954 postanowiły wprowadzić je na szeroką skalę. Nowe wagony sterownicze będą miały oznaczenie serii 961 i będą wykorzystywane w pociągach z lokomotywami elektrycznymi. W 2008 roku przewoźnik planuje ogłosić przetarg na dostawę wagonów sterowniczych do przewozów dalekobieżnych. Pierwotnie planowano przebudować starsze wagony za pomocą wyposażenia ich w kabinę maszynisty na jednym końcu, przebudowie wnętrza oraz zwiększeniu prędkości maksymalnej na 160km/h. Pierwsze dwa prototypy miały zostać dostarczone jeszcze w tym roku. Jednak ten pomysł został przesunięty w czasie i obecnie zakłada się dostarczenie pierwszych dwóch wagonów w 2009 roku lecz tym razem mówi się już o większej ilości wagonów. Nie zostało sprecyzowane czy będą to wagony nowe, czy modernizowane, jednak biorąc pod uwagę trwające testy wagonów 854 z lokomotywami elektrycznymi można zakładać, że przewoźnik zdecyduje się jednak na modernizację.
Źródło: Opracowane na podstawie www.zelpage.cz