Praga: Plany modernizacji taboru ČD
inforail
12.01.2007 19:13
Praga: Plany modernizacji taboru ČD
Koleje czeskie planują liczne udoskonalenia oraz modernizacje swojego parku taborowego.
W obszarze lokomotyw elektrycznych zostaną wprowadzone następujące zmiany: Seria 150 projektowana pierwotnie na prędkość maksymalną 140 km/h jest obecnie eksploatowana jedynie do 120 km/h. Aby przywrócić prędkość konstrukcyjną w lokomotywie zostanie przekonstruowane usprężynowanie pierwotne i wtórne oraz musi zostać zabudowany nowy cyfrowy prędkościomierz. Założenia przewidują przebudowę wszystkich 13 posiadanych egzemplarzy, z dodaniem do cyfry inwentarzowej liczby 200. Drugą serią poddaną modernizacji będzie 163, która zostanie przebudowana na serię 361. Oznacza to przebudowę z lokomotywy jednosystemowej (3kV=) na dwusystemową (3kV= oraz 25kV 50Hz), podwyższenie prędkości maksymalnej z dotychczasowych 120 na 160 km/h oraz zwiększenie mocy silników. Diametralne zmiany czekają również serie 110 oraz 210. Są to elektryczne lokomotywy manewrowe, zbliżone do polskiej EM10. Otóż koleje czeskie planują je wyposażyć w silnik spalinowy. Jednak nie wiadomo w jakim charakterze ma on być używany.
Elektryczne zespoły trakcyjne: Serie 451 oraz 452 są nadal niezastąpione w pociągach podmiejskich w Pradze. Jednak z powodu ich wieku (dochodzącego do 50 lat) oraz niskiej mocy i prędkości maksymalnej zakłada się ich stopniowe usuwanie na boczne linie. Najwyraźniej przewoźnik nie wyciągnął nauki z poprzednich alokacji, które kończyły się bardzo niskim użyciem jednostek (nieznajomość konstrukcji i typowych usterek serii przez maszynistów oraz obsługę techniczną) oraz dużym deficytem taboru w Pradze. Efektem tego składy wracały na swoje pierwotne miejsce pracy. Bez wątpienia serie te powoli będą znikać ze szlaków kolejowych. Jednak największe zmiany czeka obecną serię 460. Tabor ten spotykany jest w głównej mierze poza Pragą na liniach zelektryfikowanych napięciem 3kV=. Na jednostkę składają się dwa skrajne wagony silnikowe oraz dwa, trzy środkowe przechodnie wagony doczepne. Modernizacja jednostek serii 460 zakłada ich całkowitą przebudowę związaną z wprowadzeniem niskiej podłogi w części wagonu, oraz zastosowaniu wagonów sterowniczych. W taki sposób ma powstać 51 trój wagonowych zespołów trakcyjnych. Dzięki przebudowie jednostki zyskają również całkowicie nowe wnętrze, zostaną wyposażone w klimatyzację oraz powstanie mały przedział klasy pierwszej. Zbliżona do 460 seria 560 już obecnie przechodzi program modernizacyjny. Seria 560 jest przystosowana do pracy pod napięciem 25kV 50Hz i jest eksploatowana w okolicach Brna. Z powodu dużych potoków pasażerskich posiada cztery wagony środkowe. Program modernizacyjny zakłada wymianę elektryki trakcyjnej oraz wnętrza.
Te działania przewoźnik zamierza uzupełnić innymi. Ponieważ ČD odkryło zalety jednostek trakcyjnych tak więc w przyszłości przewiduje się dalsze ich zakupy. Jednak założenia obejmują jednostki, które można by spinać razem i eksploatować w trakcji ukrotnionej. Przy czym byłyby to jednostki elektryczne (jedno lub wielo napięciowe) jak i spalinowe. To wymaga utworzenia jednolitego standardu, który jednak jest ciężki do wypracowania i zastosowania w dobie konkurencji i wielu dostawców taboru.
Źródło: opracowane na podstawie www.zelpage.cz
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024