Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Praga: Nowe jednolite barwy ČD

inforail
27.03.2009 14:46

Nowe barwy kolei czeskich. Fot. ČD

Koleje czeskie ČD oficjalnie zaprezentowały swoje nowe jednolite barwy mające wytworzyć charakterystyczną dla przewoźnika markę. Krok ten jest podyktowany rosnącą konkurencją na torach, co wymaga przyjęcia jednolitego wizerunku identyfikowanego jednoznacznie z firmą. Za podstawowe kolory wybrano niebieski i szary w różnych odcieniach. Wybór koloru niebieskiego ma odwoływać się do historycznych barw przewoźnika, jednak tak naprawdę nikt nie jest w stanie określić konkretnie której historii, ponieważ przewoźnik ma większe tradycje w kolorach czerwonym (dla pociągów regionalnych) oraz zielonym (dla dalekobieżnych). Kolor niebieski budzi również zastrzeżenia, ponieważ na ten właśnie kolor malują swoje pojazdy PKP IC oraz PKP Cargo, które również wjeżdżają na teren Czech, nawet jako konkurencyjne (w przypadku PKP Cargo), czym zasadność nowego jednolitego malowania przewoźnika, bazująca na kolorze niebieskim może budzić zastrzeżenia. Dużo zastrzeżeń budzi również zastosowanie dużych ilości jasnego szarego koloru na lokomotywach, głównie w miejscach ulegających najczęściej zabrudzeniom. Mimo to przewoźnik jest zdecydowany i nowy schemat malowania będzie aplikowany podczas remontów poszczególnych jednostek taborowych, oraz zostanie wprowadzony na nowo zakupiony tabor. Standardowy schemat malowania ma się zacząć pojawiać na torach od połowy bieżącego roku, a do końca roku ma być już 30 przemalowanych wagonów oraz 10 lokomotyw. Autorem nowego malowania jest studio graficzne Najbrt, które opracowało już schemat malowania dla ČD Cargo oraz logo pociągów aglomeracyjnych „S”. Wszystkie te projekty łączy zastosowanie podobnych odcieni niebieskiego. Jednolite malowanie zastąpi 18 odmian obecnie stosowanych, które niejednokrotnie obejmują jedynie jeden typ pojazdów. Całości jednolitej koncepcji malowania mają dopełniać wzory oficjalnych pism, czy nawet specjalna czcionka ČD Fedra. Czas pokaże, czy przewoźnik doprowadzi do końca cały proces rebrandingu, czy podobnie do PKP PR zakończy się na wybranych składnikach.
Źródło: Komunikat prasowy ČD