Praga: Koniec elektrycznego zespołu trakcyjnego 470.001/002
inforail
05.11.2007 14:21
Praga: Koniec elektrycznego zespołu trakcyjnego 470.001/002
Koleje czeskie w latach 1980-tych musiały rozwiązać problem starzejących się elektrycznych zespołów trakcyjnych. Rozważano wiele opcji, w tym i zakupy w Polsce zespołów EN57. Jednak ostatecznie zdecydowano się chronić lokalny rynek i opracować nowy zespół trakcyjny. Zgodnie z doświadczeniami innych zarządów kolejowych zdecydowano się opracować jednostkę jako zespół piętrowy, z czołowymi wagonami silnikowo- sterowniczymi i wagonami piętrowymi w środku. Niestety ograniczona możliwość przemysłu doprowadziła do mocnych opóźnień i rewizji tych planów. Urządzenia elektryczne okazały się zbyt ciężkie, więc w efekcie wagony czołowe zostały wykonane jako jednopokładowe. W ostateczności powstały dwa prototypowe zespoły, które nigdy nie doczekały się masowej produkcji. Prototypy oznaczono serią 470 i numerami 001 do 004. Tworzyły one dwa elektryczne zespoły trakcyjne (po dwa wagony silnikowe na końcach i 3 piętrowe wagony środkowe). Niestety jak to z prototypami bywa ich eksploatacja okazała się kosztowna, głównie z racji odmiennych części zamiennych, które trzeba było specjalnie zamawiać. Z tego powodu pierwszy zespół odstawiono na tor boczny już w 1994 roku, który służył jako źródło części zamiennych do jeżdżącego 470 003/004. Obecnie jednostka 470 001/002 przedstawia obraz nędzy i rozpaczy, więc została przetransportowana z dala od Pragi, aby tam dokonała żywota. Jak donosi www.zelpage.cz jednostka trafiła do stacji Česka Třebova, gdzie najprawdopodobniej będzie czekać do 2012 roku aby zakończyła się jej fikcyjna amortyzacja i można było zespół zezłomować. Niektóre głosy mówią również o wystawieniu przez koleje czeskie tych zespołów na sprzedaż. Taki stan rzeczy budzi oburzenie wśród pasażerów, ponieważ stosunkowo nowy tabor (zaledwie 16 lat) jest odstawiony, podczas gdy ze Słowacji są sprowadzane wagony z lat 1960-tych i poddawane modernizacji. Sprawę pogarsza fakt, że o ile eksploatacja czołowych wagonów silnikowych serii 470 może być kosztowna i nieopłacalna, to już odstawienie środkowych wagonów piętrowych, mogących kursować ze zwykłą lokomotywą, jest już objawem niegospodarności. Cóż może Koleje Mazowieckie uratują ten zabytek, podobnie jak uczyniono to z polskim EW60. Dla uzupełnienia należy dodać, że stare jednostki elektryczne kwalifikowane do wymiany w latach 1980-tych nigdy nie zostały zastąpione i kursują po dziś dzień.
Więcej z Działu Kontrakty
Rządowe wsparcie dla kolei
12.06.2006
Warszawa: Parkuj i jedź dalej koleją
02.06.2006
Szczecin: Nowe połączenia kolejowe
02.06.2006
Poznań: Kolizja szynobusu
02.06.2006
Olsztyn: Rzadki rozkład
02.06.2006
Lublin: Nad morze o tydzień szybciej
02.06.2006
Ełk: Pociąg do Suwałk
02.06.2006
I Kongres Transportu Polskiego
28.05.2006
Warszawa: Pojedziemy pociągami Flirt
26.05.2006
Warszawa: Kolej jednak trafi na parkiet
26.05.2006
Warszawa: Apartamentowce na torach
26.05.2006
Suwałki: Kolej na Suwałki
26.05.2006
Poznań: Zerowe szanse na szybką kolej
26.05.2006
Kraków: Ile pociągów pójdzie pod nóż?
26.05.2006
Kraków: Rusza „papieski pociąg”
26.05.2006
Gdańsk: Przystanek Gdańsk Śródmieście
26.05.2006
Bydgoszcz: Pięć nowych szynobusów
26.05.2006
Gdynia: Nowe wzory biletów SKM
23.05.2006
Warszawa: Uciekająca kolej przyszłości
21.05.2006
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zielona Góra: Szynobusem do Niemiec
14.05.2009
Warszawa: Żubr wyjechał z puszczy
14.05.2009
Budapeszt: Nowy kodeks kolejowy
14.05.2009
Gdynia: Newag zmodernizuje EN71 SKM
13.05.2009
Warszawa: Noc Muzeów z PKP Intercity
13.05.2009
Poznań: Pożar wagonu z bezdomnymi
13.05.2009
Metra- królestwo wagonów galeryjnych
12.05.2009
Warszawa: Z Warsem od morza do Tatr
08.05.2009
Więcej z Działu Producenci
Szerokotorowe lokomotywy spalinowe KZ
28.04.2009
Olsztyn: Pesa dostarczy 3 nowe SZT
24.04.2009
Rosyjskie wagony pasażerskie
24.02.2009
Bydgoszcz: 2 składy ATR220 dla FNM
19.02.2009
Katowice: Awarie Flirtów
23.01.2009
Toruń: Nowe wagony z bydgoskiej PESA
23.12.2008
Opole: Dotarł kolejny autobus szynowy
22.12.2008
Autosan dla transportu kolejowego
25.11.2008
Dwutygodniowy przegląd aktualności
12.08.2008
Nowy Sącz: Kolejne 311D dla LHS
11.08.2008
Toruń: PKP CARGO WAGON z certyfikatem
23.07.2008
Więcej z Działu Infrastruktura
Sopot: PRK 7 wykona remont peronu
06.05.2009
Toruń: Rozbiórka nastawni Tr-10
16.04.2009
Katowice: Remont rozjazdu
16.04.2009
Lublin: Remont dworca Włoszczowa
20.03.2009