Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Praga: Koniec elektrycznego zespołu trakcyjnego 470.001/002

inforail
05.11.2007 14:21
Koleje czeskie w latach 1980-tych musiały rozwiązać problem starzejących się elektrycznych zespołów trakcyjnych. Rozważano wiele opcji, w tym i zakupy w Polsce zespołów EN57. Jednak ostatecznie zdecydowano się chronić lokalny rynek i opracować nowy zespół trakcyjny. Zgodnie z doświadczeniami innych zarządów kolejowych zdecydowano się opracować jednostkę jako zespół piętrowy, z czołowymi wagonami silnikowo- sterowniczymi i wagonami piętrowymi w środku. Niestety ograniczona możliwość przemysłu doprowadziła do mocnych opóźnień i rewizji tych planów. Urządzenia elektryczne okazały się zbyt ciężkie, więc w efekcie wagony czołowe zostały wykonane jako jednopokładowe. W ostateczności powstały dwa prototypowe zespoły, które nigdy nie doczekały się masowej produkcji. Prototypy oznaczono serią 470 i numerami 001 do 004. Tworzyły one dwa elektryczne zespoły trakcyjne (po dwa wagony silnikowe na końcach i 3 piętrowe wagony środkowe). Niestety jak to z prototypami bywa ich eksploatacja okazała się kosztowna, głównie z racji odmiennych części zamiennych, które trzeba było specjalnie zamawiać. Z tego powodu pierwszy zespół odstawiono na tor boczny już w 1994 roku, który służył jako źródło części zamiennych do jeżdżącego 470 003/004. Obecnie jednostka 470 001/002 przedstawia obraz nędzy i rozpaczy, więc została przetransportowana z dala od Pragi, aby tam dokonała żywota. Jak donosi www.zelpage.cz jednostka trafiła do stacji Česka Třebova, gdzie najprawdopodobniej będzie czekać do 2012 roku aby zakończyła się jej fikcyjna amortyzacja i można było zespół zezłomować. Niektóre głosy mówią również o wystawieniu przez koleje czeskie tych zespołów na sprzedaż. Taki stan rzeczy budzi oburzenie wśród pasażerów, ponieważ stosunkowo nowy tabor (zaledwie 16 lat) jest odstawiony, podczas gdy ze Słowacji są sprowadzane wagony z lat 1960-tych i poddawane modernizacji. Sprawę pogarsza fakt, że o ile eksploatacja czołowych wagonów silnikowych serii 470 może być kosztowna i nieopłacalna, to już odstawienie środkowych wagonów piętrowych, mogących kursować ze zwykłą lokomotywą, jest już objawem niegospodarności. Cóż może Koleje Mazowieckie uratują ten zabytek, podobnie jak uczyniono to z polskim EW60. Dla uzupełnienia należy dodać, że stare jednostki elektryczne kwalifikowane do wymiany w latach 1980-tych nigdy nie zostały zastąpione i kursują po dziś dzień.