Praga: Koniec elektrycznego zespołu trakcyjnego 470.001/002
inforail
05.11.2007 14:21
Praga: Koniec elektrycznego zespołu trakcyjnego 470.001/002
Koleje czeskie w latach 1980-tych musiały rozwiązać problem starzejących się elektrycznych zespołów trakcyjnych. Rozważano wiele opcji, w tym i zakupy w Polsce zespołów EN57. Jednak ostatecznie zdecydowano się chronić lokalny rynek i opracować nowy zespół trakcyjny. Zgodnie z doświadczeniami innych zarządów kolejowych zdecydowano się opracować jednostkę jako zespół piętrowy, z czołowymi wagonami silnikowo- sterowniczymi i wagonami piętrowymi w środku. Niestety ograniczona możliwość przemysłu doprowadziła do mocnych opóźnień i rewizji tych planów. Urządzenia elektryczne okazały się zbyt ciężkie, więc w efekcie wagony czołowe zostały wykonane jako jednopokładowe. W ostateczności powstały dwa prototypowe zespoły, które nigdy nie doczekały się masowej produkcji. Prototypy oznaczono serią 470 i numerami 001 do 004. Tworzyły one dwa elektryczne zespoły trakcyjne (po dwa wagony silnikowe na końcach i 3 piętrowe wagony środkowe). Niestety jak to z prototypami bywa ich eksploatacja okazała się kosztowna, głównie z racji odmiennych części zamiennych, które trzeba było specjalnie zamawiać. Z tego powodu pierwszy zespół odstawiono na tor boczny już w 1994 roku, który służył jako źródło części zamiennych do jeżdżącego 470 003/004. Obecnie jednostka 470 001/002 przedstawia obraz nędzy i rozpaczy, więc została przetransportowana z dala od Pragi, aby tam dokonała żywota. Jak donosi www.zelpage.cz jednostka trafiła do stacji Česka Třebova, gdzie najprawdopodobniej będzie czekać do 2012 roku aby zakończyła się jej fikcyjna amortyzacja i można było zespół zezłomować. Niektóre głosy mówią również o wystawieniu przez koleje czeskie tych zespołów na sprzedaż. Taki stan rzeczy budzi oburzenie wśród pasażerów, ponieważ stosunkowo nowy tabor (zaledwie 16 lat) jest odstawiony, podczas gdy ze Słowacji są sprowadzane wagony z lat 1960-tych i poddawane modernizacji. Sprawę pogarsza fakt, że o ile eksploatacja czołowych wagonów silnikowych serii 470 może być kosztowna i nieopłacalna, to już odstawienie środkowych wagonów piętrowych, mogących kursować ze zwykłą lokomotywą, jest już objawem niegospodarności. Cóż może Koleje Mazowieckie uratują ten zabytek, podobnie jak uczyniono to z polskim EW60. Dla uzupełnienia należy dodać, że stare jednostki elektryczne kwalifikowane do wymiany w latach 1980-tych nigdy nie zostały zastąpione i kursują po dziś dzień.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024