Praga: Długo odkładany projekt SKM na lotnisko doczeka się realizacji.
inforail
09.05.2007 13:47
Praga: Długo odkładany projekt SKM na lotnisko doczeka się realizacji.
Podobnie jak w Warszawie, również w Pradze do lotniska można dojechać jedynie samochodem lub autobusem, by skorzystać z samolotu. Jak bardzo nieefektywne jest to rozwiązanie nie trzeba nikogo przekonywać. Samochody i autobusy grzęzną w korkach, a czas dojazdu pozostawia wiele do życzenia. Jednak różnica pomiędzy Okęciem, a portem lotniczym Ruzyně w Pradze jest dosyć znaczna. Podczas gdy w Warszawie port lotniczy jest niemal w centrum miasta i brakuje jedynie krótkiego łącznika z linią kolejową, to w Pradze sytuacja jest znacznie bardziej skomplikowana. Sam port lotniczy znajduje się około 20 km od centrum. Również obok niego przebiega linia kolejowa do Kladna. Niestety po dziś dzień jest ona jednotorowa i nie zelektryfikowana. W związku z tym nie nadaje się do łatwej adaptacji dla potrzeb SKM.
Projekt modernizacji tej linii powstał już przeszło 10 lat temu, jednak jak dotąd jego realizację odkładano. Rozważano również znacznie droższą opcję budowy metra na lotnisko. Szczęśliwie w tym roku podjęto decyzję o realizacji wariantu modernizacji linii kolejowej Praga –Kladno z dobudową torów dojeżdżających do lotniska, a dokładniej jej pierwszego etapu. Linia ta uzyska drugi tor na całej długości, oraz zostanie zelektryfikowana (prądem stałym o napięciu 3kV). Prędkość eksploatacyjna będzie wynosiła 80 km/h. Ponieważ trasa wiedzie przez pagórkowaty teren, więc będą konieczne duże inwestycje infrastrukturalne.
Pierwszy etap inwestycji zakłada utworzenie połączeń wychodzących z dworca Masaryka w Pradze i kończących na lotnisku. Na odcinku tym powstanie nowy tunel, część trasy będzie prowadzona estakadą, a część (dawny wykop) zostanie zakryta betonowym stropem. Po zakończeniu prac pociągi będą pokonywały odcinek długości 20,3 km, z 9 przystankami w 26,5 minuty, zakładana częstotliwość kursów wynosi 15 minut.
Drugi etap przewiduje zmodernizowanie pozostałej części trasy do Kladna. W etapie tym zmodernizowane zostanie również około 20 km trasy, gdzie słowo modernizacja jest nieco na wyrost. Ponieważ na tym odcinku zakładana jest większa prędkość eksploatacyjna (100 –120 km/h), więc odcinek ten musi zostać zbudowany niemal od podstaw, gdzie większa część łuków zostanie wyprostowana lub złagodzona. Również i tutaj będą zastosowane dwa tory oraz linia będzie zelektryfikowana. Pewnym nowum może być założenie, że odcinek ten będzie zabezpieczany przez ETCS.