Praga: ČD będą dalej monopolistą lecz zamierzają zlecać część przewozów

inforail
20.02.2008 15:09

Zmiany systemowe postępują również w Czechach. Poszczególne Kraje różnie chcą rozwiązać problem monopolu ČD. Po pierwszych przekazaniach przewozów na bocznych trasach nastały nieco większe przetargi, gdzie jednak koleje czeskie ČD wygrały większość. Często zarzucano, że ČD stosowało ceny dumpingowe, których nowy przewoźnik z racji braku taboru nie był w stanie przebić. Jednak również ČD obiecywały „złote góry”co zaowocowało przesunięciami nowszego taboru na wygrane linie, natomiast starszy trafił na inne zadania. Monopol chciała przełamać Veolia Transport, która jest już operatorem Železnice Desná. Wykazała ona zainteresowanie przejęciem i obsługą na własny koszt linii numer 173, której groziło zamknięcie. Przewoźnik chciał zaoferować jedną parę pociągów w sobotę, który byłby obsługiwany SZT Siemens Desiro Classic. Pociąg ten pojawił się nawet w Sieciowym Rozkładzie jazdy Pociągów ale ten pomysł został szybko zarzucony. Pociąg ten miał być najprawdopodobniej obsługiwany przez jednostkę Lausitzbahn, która miałaby zaoferować trasę Zittau –Praga. Po dotarciu do Pragi pociąg obsługiwałby właśnie trasę 173 Praga –Rudna – Beroun. Jednak projekt ten został zatrzymany wraz ze zmianami personalnymi. Obecny dyrektor ČD odpowiedzialny za przewozy pasażerskie Petr Moravec przeszedł właśnie z Veolia Transport, co może sugerować nabranie przez tego przewoźnika bardziej rynkowego kursu. Pierwszym z pomysłów nowego Dyrektora Generalnego jest zlecanie części przewozów na zewnątrz. Ma się to przyczynić do poprawy efektywności tych przewozów, które za niższą cenę mają być tańsze. Jest to dosyć optymistyczne podejście, ponieważ koleje czeskie oferują przewozy za bardzo niskie sumy, więc możliwość oszczędności jest nikła. Jednak na chwilę obecną nie sprecyzowano które linie miałyby zostać przekazane.
Źródło: Opracowane na podstawie www.zelpage.cz