Prace na wiedence trwają. I trwają…
Na modernizowanejlinii kolejowej nr 1 między Zawierciem a Częstochową dostępne są już dwa nowetory od Zawiercia do Myszkowa, a także nowy tor od Poraja do Częstochowy –podała spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
Po rozplanowanym do III kwartału 2020 r. remoncie, podróżtym odcinkiem – historycznej kolei warszawsko-wiedeńskiej – ma skrócić się oblisko 10 minut.
W środę zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKPPolskie Linie Kolejowe, poinformował o postępach wartej ponad 380 mln złinwestycji między Zawierciem a Częstochową, wykonywanej przez firmę ZUE.
Według PLK od listopada br. pociągi jeżdżą po dwóch nowychtorach z Zawiercia do Myszkowa i na tym odcinku podróżni korzystają z nowychperonów na stacji Myszków oraz na przystankach: Myszków Światowit, MyszkówMrzygłód i Zawiercie Borowe Pole (na przystanku Myszków Mrzygłód budowane jestjeszcze przejście podziemne).
Nowym torem kursują też już pociągi między Porajem aCzęstochową. Między tymi stacjami są nowe, podwyższone względem dotychczasowychperony w Korwinowie i Częstochowie Rakowie (na tym ostatnim przystankuremontowane jest przejście podziemne będą zamontowane windy).
PLK akcentują, że wykonawca prac stosuje m.in. zaawansowanąmechanizację. Na 14 km torów (z 88 km objętych kontraktem) między Myszkowem aPorajem wykorzystywana jest maszyna PUN, czyli pociąg do potokowej wymianynawierzchni kolejowej. Urządzenie to ściąga stary tor, a w jego miejsce układanowe szyny z podkładami – skracając prace na tym założonym odcinku „jedynki” zestandardowych ok. trzech miesięcy do ośmiu dni.
Do wykonania są jeszcze m.in. przebudowa przystanków MyszkówNowa Wieś, Żarki Letnisko, Masłońskie Natalin oraz stacji Poraj. Na stacjiPoraj PLK budują też nową nastawnię.
Prace prowadzone są bez wstrzymania ruchu. W korygowanymokresowo rozkładzie jazdy są utrudnienia dla podróżnych – np. wraz zrozpoczęciem prac w ub. roku niektóre pociągi regionalne i dalekobieżne skierowanoprzez stację Częstochowa Mirów, z pominięciem Korwinowa.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Obsługujące ruch regionalny Koleje Śląskie starają sięminimalizować potrzebę wprowadzenia komunikacji zastępczej. Ostrzegają jednak,że pociągi wykorzystującej tę trasę linii S1 mają często korygowane godzinyodjazdów, zdarzają się też ich opóźnienia. Szczegółowe informacje na tematrozkładu jazdy i kursowania pociągów są dostępne m.in. na stronieportalpasazera.pl oraz na stronach przewoźników.
Prace, które są powodem tych utrudnień, zakładają ogółemmodernizację 44 km trasy (88 km torów). Po zakończeniu prac pociągi pasażerskiepojadą nią do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Remont umożliwi kursowanieciężkich pociągów towarowych, zapewniając maksymalny nacisk 221 kN/oś.Zaplanowano remont i przebudowę m.in. 20 mostów i dwóch wiaduktów.Zmodernizowanych zostanie 15 przejazdów kolejowo–drogowych.
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinkuCzęstochowa – Zawiercie” realizowany jest w formule „projektuj i buduj”.Współfinansowanie projektu o wartości ok. 371 mln zł zapewnia kwota 198,3 mlnzł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Proces realizacjiinwestycji nadzoruje Fundacja Batorego w ramach „Paktu Uczciwości” -pilotażowego programu organizowanego przez Komisję Europejską.
W poprzednich latach PLK remontowały już kluczowe odcinkilinii kolejowej nr 1, nazywanej „wiedenką”, m.in. zrewitalizowałyodcinek Koluszki – Częstochowa. W 2014 r. zakończyła się modernizacja trasymiędzy Zawierciem i Dąbrową Górniczą Ząbkowicami; przygotowania w terenie domodernizacji ostatniego odcinka tej linii między Częstochową i Zawierciemrozpoczęły się w ubiegłoroczne wakacje.
„