Prace na magistrali węglowej (co najmniej) do 2023 roku

inforail
27.10.2020 15:45

Prace na ponad70-kilometrowym odcinku linii kolejowej nr 131, tzw. magistrali węglowej,Kalina – Rusiec Łódzki, przebiegającym na styku woj. śląskiego i łódzkiego,potrwają do I kw. 2023 r. – wynika z wtorkowej informacji spółki PKP PolskieLinie Kolejowe.

Zarządca kolejowej infrastruktury podpisał warty 1,24 mld złnetto kontrakt na prace na liczącym prawie 71 km odcinku linii 131, biegnącymod Kaliny (Herby Nowe) do Ruśca Łódzkiego, z firmą PORR współpracującą wkonsorcjum z Trakcją System we wrześniu ub. roku. W ponad rok odzakontraktowania przedsięwzięcia podsumował we wtorek trwające prace.

PLK zapewniły, że koronawirus nie wstrzymuje inwestycji, aruch pociągów w miejscach robót utrzymany jest po jednym torze. Wykonawcarozpoczął roboty na 14-km odcinku od miejscowości Kalina do stacji Herby Nowe iWręczyca. Prace są także na 11-km szlaku Miedźno – Działoszyn.

Budowę nowych torów poprzedza demontaż wyeksploatowanychelementów linii. Wykonawca montuje już fundamenty nowych konstrukcji wsporczych(dla sieci trakcyjnej). Przygotowuje też tereny budowy oraz miejsca składowaniamateriałów pod kątem wjazdu na inwestycję pociągu do potokowej wymianynawierzchni kolejowej (PUN – zespół Potokowej Układki Nawierzchni).

Zakres prac to m.in. wymiana ponad 130 km torów i siecitrakcyjnej oraz ponad 150 rozjazdów, odnowa 47 obiektów inżynieryjnych, w tym 300-metrowegomostu na Warcie w Działoszynie, modernizacja 24 przejazdów oraz budowa nowegolokalnego centrum sterowania w Herbach Nowych.

Efektem robót ma być możliwość prowadzenia pociągówpasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h. Zwiększy sięrównież przepustowość trasy. Pozwoli to poprawić ofertę przewozów pasażerskichoraz zwiększyć możliwości transportowe przede wszystkim między Górnym Śląskiema portami Trójmiasta.

W ramach tego kontraktu PLK przebudują też perony nastacjach Herby Nowe, Chorzew Siemkowice i Rusiec Łódzki. PLK zadeklarowały wewtorek, że planują poszerzenie zakresu zadania o odbudowę peronów na stacjachDziałoszyn i Kłobuck, uwzględniając inicjatywę mieszkańców, samorządów orazdeklaracje przewoźnika o wznowieniu połączeń pasażerskich i postojach.

Odcinek ten ujęto jako LOT C w zestawie zadań zmierzającychdo realizacji unijnego projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc.Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz –Maksymilianowo”. Przygotowano go pod kątem dofinansowania środkami ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Pierwotnie cztery przetargi w trybie projektuj i buduj,dotyczące poszczególnych odcinków magistrali węglowej, PLK prowadziły od końca2017 r. Dotyczyły one relacji: Chorzów Batory – Nakło Śląskie (koło TarnowskichGór – tzw. LOT A), Nakło Śląskie – Kalina (w pobliżu Herb – LOT B), Kalina –Rusiec Łódzki (LOT C) oraz Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice (LOT D).

Wraz z umową na LOT C, we wrześniu ub. roku podpisano teżumowę na przebiegający przez woj. łódzkie LOT D (Rusiec Łódzki – Zduńska WolaKarsznice o długości 32,7 km). Prace tam za 582 mln zł netto wykonuje spółkaZUE. Przetarg na LOT B (Nakło Śląskie – Kalina, 37,8 km) unieważniono i trwapostępowanie na zaprojektowanie inwestycji.

W ponowionym przetargu na LOT A (Chorzów Batory – NakłoŚląskie) w czerwcu br. ponownie wybrano najkorzystniejszą ofertę (1,242 mld złnetto; 1,528 mld zł brutto) złożoną przez PORR.(PAP)