Prace na E30 potrwają do 2020 roku, z Krakowa do Katowic w godzinę

inforail
29.10.2018 16:11

W III kw. 2019 r.powinna zakończyć się warta blisko 300 mln zł modernizacja linii kolejowej E30Katowice – Kraków między Jaworznem a Trzebinią – podała spółka PKP PLK.

Prócz wymiany torów i urządzeń, w miejsce przejazdówkolejowo-drogowych powstają tam wiadukty. O zakończeniu prac w jednym z takichmiejsc zarządca kolejowej infrastruktury poinformował w poniedziałek. Nowywiadukt zastąpił przejazd w dzielnicy Jaworzna – Pieczyskach, w ciągu ul. ks.Mroczka i Sobieskiego. W pobliżu powstają dwie podobne inwestycje.

Jak wynika z poniedziałkowej informacji PLK, zbudowanykosztem ok. 15 mln zł nowy wiadukt w Jaworznie – Pieczyskach ma 39 m długości i11 m szerokości. Standardową jezdnię na wiadukcie tworzą dwa pasy ruchu, każdypo 3,50 m. Prócz wygody mieszkańców obiekt poprawi bezpieczeństwo w ruchukolejowym i drogowym.

Podobne inwestycje powstają w innych miejscachmodernizowanej linii, m.in. w Balinie oraz Jaworznie, w ciągu ul. Bukowskiej –prowadzącej m.in. w kierunku Olkusza. Wiadukt, którym poprowadzi nowy odcinek ul.Bukowskiej, znajduje się kilometr od dużego dworca kolejowego JaworznoSzczakowa, również modernizowanego.

Na tamtejszej stacji podróżni już korzystają z nowego peronunr 3. Przebudowywany jest peron nr 2, który – podobnie jak peron nr 3 -zostanie podwyższony. Komfort zwiększą nowa 200-metrowa wiata, noweoświetlenie, ławki, gabloty informacyjne, oznakowanie i nagłośnienie, a takżewinda. Prace na stacji Jaworzno Szczakowa mają zakończyć się w I kw. 2019 r.

Również w Jaworznie Ciężkowicach trwa budowa przejścia podtorami oraz nowego peronu. Na przystanku w Balinie budowana jest kładka dlapieszych oraz nowy peron. Oba przystanki będą przebudowane i zostaną lepiej,niż dotąd, wyposażone.

W nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym wyposażono jużtzw. lokalne centrum sterowania w rozbudowanej nastawni na stacji JaworznoSzczakowa. Już teraz zapewniają one bezpieczne sterowanie ruchem kolejowym naodcinku do Trzebini. Nowe pomieszczenia i wyposażenie poprawiły warunki pracydyżurnych ruchu.

PLK zapewniają, że modernizacja linii E30 na odcinkuJaworzno Szczakowa – Trzebinia przebiega obecnie zgodnie z harmonogramem. Pracena tym odcinku obejmują 15 km linii kolejowej, 33 obiekty inżynieryjne, a także2 przejazdy kolejowo–drogowe. Zakończenie prac planowane jest w III kw. 2019 r.Wartość modernizacji to 296 mln zł netto

Na całej linii Katowice – Kraków zakończenie wszystkich pracplanowane jest w 2020 r. Wówczas najszybsze pociągi mają pokonywać tę trasę wok. 1 godzinę. Modernizacja linii E30 Katowice – Kraków współfinansowana jestśrodkami unijnego instrumentu finansowego CEF. Wartość całego projektu Katowice- Kraków to ok. 2 mld zł netto.